Filmová řeč 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302FIRE1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seznámení se základními pravidly filmové režie.
Předávání praktických zkušeností pedagoga.
Cílem je komparativní analýza základních prvků filmové řeči.
Forma studia
Dvě navazující semestrální přednášky.
Teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl.
Seznámení se základními pravidly filmové režie.
Předávání praktických zkušeností pedagoga.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné požadavky pro zapsání tohoto předmětu
Obsah kurzu
Rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl. Dvě navazující semestrální přednášky.
Seznámení se základními pravidly filmové režie.
Předávání praktických zkušeností pedagoga.
- ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:
Seznámení s bazálními pojmy filmového vyjádření. Kontrast. Rytmus. Pohyb. Rámování. Rozzáběrování. Objektivita / subjektivita. Vedení pozornosti. Princip triády.
- ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU
Rozbor chybně záběrované expozice filmu (Be Cool). Pravidlo osy. Úhel pohledu. Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.
- DRUHÝ PLÁN
Vznik významu v druhém plánu záběru. Sémiotická úloha scénografie.
- TĚŽIŠTĚ
Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.
- POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI (V EYES WIDE SHUT)
Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.
- ÚLOHA CELKU
Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.
- ÚLOHA DETAILU
Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail.
- - 9. POHYB KAMERY
Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Pokročilá užití kamerového pohybu. Dvoudílná přednáška.
- - 12. STŘIH A MONTÁŽ
Základní funkce střihu a montáže. Montážní principy zařazené do příběhového filmu. Analýza komplexně montážního filmového díla. Třídílná přednáška.
- INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE
Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.
- - 15. HUDBA A ZVUK
Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.
- - 17. IDENTIFIKACE
Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.
- SYMBOLICKÝ FILM
Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.
- - 20. UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA
Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.
- PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB
Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.
- - 26. PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1
Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.
Doporučená nebo povinná literatura
BAZIN, André. Co je to film?. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1979.
PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla : výběr ze statí, teoretických úvah a studií.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959.
DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994.
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4. rozšíř. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. 143 s. ISBN 978-80-7331-230-5.
BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. ISBN 80-86019-68-3 filmogr.
ARISTOTELÉS, př Kr- př Kr. Poetika. Praha: Gryf, 1993. 67 s. ISBN 80-85829-01-0.
DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz - pohyb. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 80-7004-098-X.
DELEUZE, Gilles. Film 2 : obraz-čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. 371 s. ISBN 80-7004-127-7.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška / zápočet :
Podmínkou atestace je účast na přednášce a písemná nebo ústní analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků.
Písemná: rozbor krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla. Práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru. Následuje diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci přednášky.
Ústní: veřejná prezentace takovéto analýzy s doložením audiovizuálními ukázkami v délce samostatného mluveného slova minimálně 5 minut a následná diskuse, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci přednášky.
Termíny zkoušek na zápočet vypisovány v KOSU.
OKRUHY OTÁZEK:
1
Definujte obvyklé funkce základních typů velikostí záběru. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
2
Definujte pojem „mizanscéna“ a popište možnosti práce s mizanscénou. Jmenujte autory, kteří se věnují výraznému typu organizace mizanscény a definujte obecnější význam tohoto sémantického gesta v jejich tvorbě.
3
Definujte základní principy kompozice záběru. Uveďte příklady, kdy změna kompozice posune význam záběru.
4
Jmenujte typy pohybu kamery a popište jejich obvyklé funkce. Doložte příklady. Jmenujte i funkční užití jdoucí proti obvyklému.
5
Definujte pojem „plán záběru“. Popište možnosti práce s plány. Zauvažujte nad významotvorným potenciálem druhého (třetího) plánu. Doložte příklady.
6
Definujte pojmy „tempo“ a „rytmus“. Popište filmový rytmus ve všech jeho aspektech. Definujte činitele rytmu záběru, sekvence, vyprávění. Jmenujte možnosti práce s trváním (délkou) záběru. Uveďte i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
7
Popište základní technické principy a estetické figury, umožňující diváckou orientaci v prostoru. Doložte příklady. Jmenujte i příklady funkčního užití dezorientace.
8
Definujte možnosti práce s filmovým časem. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
9
Definujte základní principy filmového střihu. Jmenujte typy střihových figur a popište jejich obvyklé použití. Popište principy montážního filmu a uveďte příklady jejich užití mimo rámec montážní kinematografie. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
10
Definujte pojem „vnitrozáběrová montáž“. Vymenujte typy „vnitrozáběrové montáže“ a popište principy jejich významového užití.
11
Definujte základní přístupy užití filmového zvuku a hudby. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
12
Popište princip některého ze základních technických pravidel kinematografie (např. pravidlo osy) a uveďte příklady (včetně hypotetických), kdy jeho porušením vzniká nová významová kvalita.
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 17:20–18:55 | Petr MAREK | Seminární místnost KR 240 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinný předmět)
- Režie - bakalář-1920-3ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)