Realizační dílna 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303RDV2 | Z | 1 | 18S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Rudolf ADLER, Miroslav JANEK, Martin MAREČEK, Alice RŮŽIČKOVÁ, Martin ŘEZNÍČEK, Helena TŘEŠTÍKOVÁ, Karel VACHEK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení
-Studenti kultivují dialogické schopnosti a režijní dovednosti.
-Student získávají přehled o uměleckých oborech, ekonomickém a politickém dění a sociální problematice ve vztahu k dokumentární tvorbě.
-Studenti jsou schopni analýzy děl svých kolegů i vlastní sebereflexe.
-Studenti prohloubí svou mediální gramotnost a interpretační citlivost.
-Studenti se stávají nejenom autory/autorkami, ale i autoritami.
Forma studia
Dílna
Předpoklady a další požadavky
Přehled o uměleckých oborech, ekonomickém a politickém dění, sociální problematice. Schopnost analýzy a reflexe. Kreativita.
Obsah kurzu
Popis předmětu
Realizační dílna je hlavním profesním předmětem studentů Katedry dokumentární tvorby. Těžištěm její náplně je co nejintenzivnější dialog s vedoucím pedagogem dílny.
Realizační dílna je společenství vzniklé vzájemnou volbou studentů a učitele, v němž vznikají svobodně tvůrčí podněty a v procesu tvorby jsou dokončovány konkrétní projekty v atmosféře dělné spolupráce, pedagogicky efektivního sdílení profesních zkušeností ve všech fázích vzniku díla a také v otevřených diskusích, v nichž se tříbí a upevňují osobní stanoviska, umělecký projev a individuální rukopis.
Základem práce jsou důkladné rozbory námětů posluchačů v kolektivu dílny i individuálně, rozpravy o jejich možné společenské i umělecké účinnosti a systematický výklad, jak postupovat při jejich realizaci.
Ve fázi vytváření díla (natáčení a skladebné dokončování) pak pedagog analyzuje materiál především ve střižně.
Realizační dílna vede studenty k tomu, aby nepodléhali profesním stereotypům, ale aby se snažili vlastním ohledáváním stylů překvapovat nejen diváky, ale i sami sebe. Podněcuje je k prověřování způsobů, jak chápat aktuální dění a dobu, v níž žijeme, a ke schopnosti reflektovat ji filmem.
Tematické okruhy
-Tvůrčí dialog. Prostředí zaručuje bezpečí při hledání formulací a stavebních prvků filmového jazyka, ale vybízí ke kritické reflexi.
-Sonda k tématu. Zrcadlení připravovaného filmu. Promýšlení důvodů a možných významů díla ve společenských souvislostech.
-Analýza detailů tvůrčí praxe. Nahlížení vrstev režijní práce. Prověrka stylů a škály jejich pravidel.
-Autorství. Průběžné ověřování motivací k tvorbě. Rozvíjení osobní filmové řeči.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BARNOUW, Erik: Documentary: A History of the Non-Fiction Film. 2. vyd. Oxford University Press, 1993. ISBN-10: 9780195078985
BAZIN, André. Co je to film? Překlad Ljubomír Oliva. Praha: Čs. filmový ústav, 1979. 240, [2] s. [24] s. obr. příl.
CARRIÈRE, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Překlad Tereza Brdečková a Jiří Dědeček. Vyd. v ČR 2. Praha: Limonádový Joe, 2014. 200 s. ISBN 978-80-905624-2-4.
ELLIS, Jack T.: New History of Documentary Film. 1. vyd. New York, Continuum, 2005. ISBN-10: 0826417515
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla: výběr ze statí, teoretických úvah a studií. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1963. 124 s. Otázky a názory; sv. 43.
GAUTIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.
GOGOLA ml., Jan. Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění! Praha: Dipl. pr. FAMU, 2001.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0.
MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. Albatros Plus; 35. ISBN 80-00-01410-6.
THOMPSON, Kristin a BORDWELL, David. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Překlad Helena Bendová. 2., opr. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. 827 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-7331-207-7.
Hodnoticí metody a kritéria
-prezence, aktivní účast v dialogu (25 %)
-aktivita při dramaturgické přípravě a realizaci literárních podkladů (25 %)
-aktivita při realizaci ročníkových praktických cvičení v konzultacích s pedagogem (25 %)
-včasné dokončení společných praktických cvičení „Autorský portrét“ a „Televizní experiment“ a následné předvedení při klauzurních projekcích (25 %)
Poznámka
žádné
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 17:20–19:45 | Miroslav JANEK | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
paralelka 1 | ||
Po | 09:50–12:15 | Helena TŘEŠTÍKOVÁ | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 2 | ||
Po | 13:10–15:35 | Karel VACHEK | Kancelář vedoucího KDT Lažanský palác |
paralelka 3 | ||
Po | 13:10–15:35 | Rudolf ADLER | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 4 | ||
Po | 13:10–15:35 | Martin ŘEZNÍČEK | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
paralelka 5 | ||
Čt | 17:20–19:45 | Martin MAREČEK | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 6 | ||
Čt | 17:20–19:45 | Alice RŮŽIČKOVÁ | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
paralelka 7 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-2ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-3ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)