Filmový obraz 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304FO1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
získání základních znalostí v problematice teorie filmového obrazu ja jeho praktické realizace
Forma studia
Přednáškovou formou seznámení se základy tvorby filmového obrazu - s postupy a prostředky tvorby. Ukázky k tématům, kolektivní dialog. Zadání cca 6 testů, praktické foto cvičení s rozborem.
Předpoklady a další požadavky
znalosti ověřené přijímací zkouškou i znalosti získané v jiných předmětech
Obsah kurzu
Celoroční seminář uvádí posluchače do základní problematiky fenoménu filmového obrazu a jeho praktické realizace. Tyto základní poznatky posluchače připravují na prvá autorská vyjádření se filmovým obrazem při školní kameramanské praxi. Hlavním obsahem semináře jsou hlediska teoretická a tvůrčí, jako je psychologický účin filmového obrazu, výrazové prostředky a postupy používané v tvůrčí práci kameramana při tvorbě filmového obrazu. Dále posluchači získávají nadhled nad smyslem filmového obrazového vyjádření ve vztahu k dramaturgické stavbě filmu, ke skladebné formě. Osvětluje také základní prostředky a postupy technického rázu, které jsou požívány při realizaci filmového obrazu. Jsou to oblasti kompozice obrazu, tonality, osvětlování, jednota stylu obrazu, velikosti záběrů, dynamika obrazu, subjektivní kamera a pod. Také základní technické vědomosti jako vliv expozice, frekvence, filmové formáty, využití pomocné techniky. Dále jsou probírány potřebné poznatky o spolupráci s ostatními filmovými profesemi, tvorba technického scénáře, práva a povinnosti kameramana a jeho asistentů. Poslední důležitou oblastí je výuka vzájemných prostorových vztahů objektů ve skladbě filmových záběrů. Pro výuku jsou využívány projekce ukázek filmových postupů týkající se probírané tematiky.
Obsahem semináře je seznámení s teorií a tvorbou filmového obrazu po stránce kreativní, praktické i z hlediska vztahu k dramaturgické stavbě filmu. Rozebírány jsou výrazové prostředky a postupy používané kameramanem při tvorbě filmového obrazu a hodnocen jejich účin na diváka. Dále spolupráce s ostatními profesemi, technický scénář atd.
Doporučená nebo povinná literatura
Sven Nykvist: Úcta ke světlu
Film a filmová technika - SNTL 1974
L. Baran: Zázraky filmového obrazu
J. Kališ: Filmové dramatické formy II
Cinematographer manual
Američan Cinematographer
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocena je orientace v problematice probírané látky, osvědčení v praktickém cvičení (foto cvičení související s tematikou výuky). Dále śpěšnost v testech, účast a aktivita při přednáškách.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:20–13:55 | Jiří MACÁK | Barevná laboratoř KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-2ročník (povinný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-3ročník (povinný předmět)