Filmový obraz 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304FO2 | ZK | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
rozvíjení znalostí ze zimního semestru
Forma studia
Přednáškovou formou seznámení se základy tvorby filmového obrazu - s postupy a prostředky tvorby. Ukázky k tématům, kolektivní dialog. Zadání cca 6 testů, praktické foto cvičení s rozborem.
Předpoklady a další požadavky
znalosti získané v zimním semestru
Obsah kurzu
Obsah seminářů
?Uvedení smyslu a náplně semináře. Zadání fotografického cvičení, vysvětlení základních pojmů, které jsou obsahem v návodu pro cvičení. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače
?Filmový obraz, jako médium, výtvarný objekt, porovnání s obrazem fotografickým, malířským dílem. Rozbor fotoprací, které předložili k přijímacímu řízení. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače
? Funkce filmového obrazu - informativní, emotivní. Rozdíl mezi obrazem pro inscenovanou ? hranou a obrazem v dokumentárním- filmu. Rozbor fotoprací, které posluchači předložili k přijímacímu řízení. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače
?Přirozené zrakové vnímání kontra vnímání filmového obrazu. Psychologické aspekty obou druhů vnímání. Rozbor fotoprací, které předložili k přijímacímu řízení. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Charakteristika filmového obrazu kinematografického a elektronického. Např. formáty obrazu, snímací frekvence, promítací formáty a pod. Promítání již hotových diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem. Základy osových vtahů ve filmovém obrazu.
? Základní druhy filmových kamer, příslušenství, objektivy, pomocná zařízení. Využití techniky pro záměry. Základy osových vtahů ve filmovém obrazu, pojem osa. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
? Komposice filmového obrazu, základní komposiční řešení, proměnlivost film. komposice, vztah k rámu filmového obrazu. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem. Osové vztahy- pohledové, prostorové, pohledové. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Komposice mezizáběrová, kompoziční prvky- rozlišení, funkce, komposice lineární, tonální. Informativní a emotivní funkce komposice obrazu. Předvedení VHS ukázek kompozičních řešení a principů. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem. Osové vztahy ? osový trojúhelník. Zadání testu na téma osových vztahů. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Komposiční jednota v celém filmovém díle. Velikost filmových záběrů, významová a emoční funkce. Skladebné osové prostorové vztahy- protipohled a kontraosový protipohled. Předvedení osových vztahů na filmových ukázkách ? VHS. Promítání diapositivů fotografického cvičení s rozborem. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Kameraman, filmový štáb. Práva a povinnosti kameramana a jeho asistentů. Promítání diapositivů fotografického cvičení s rozborem. Rozbor testu osových vztahů, výklad ? osové a pohledové vztahy ve skupině osob. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Technický scénář, druhy a způsoby realizace. Spolupráce kameramana s ostatními profesemi. Promítání diapositivů fotografického cvičení s rozborem. Zadání testu. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Promítání diapositivů fotografického cvičení s konzultací. Rekapitulace dosavadní probrané látky s testem. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Stylová řešení filmového obrazu, druhy a jejich uplatnění ve vztahu k námětu a emotivnímu účinku. Tonální řešení obrazu a jeho emotivní účin. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Natáčení nestandardní frekvencí. Pohledové úhly ( rakurzy ). Ukázky stylových obrazových řešení na VHS. Promítání diapositivů. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.fotografického cvičení posluchačů s rozborem.
?Dynamika pohledu kamery. Subjektivní kamera. Ukázky stylových obrazových řešení na VHS. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem. Diskuse, i o jiných profesních otázkách zajímajících posluchače.
?Světlo- výtvarný prvek obrazu. Světelná řešení využívané ve filmové fotografii Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem. Ukázky stylů obrazových řešení na VHS.
?Ostrost- neostrost ? výrazový prostředek, druhy a uplatnění. Vzdušná tonalita Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem. Ukázky stylových obrazových řešení na VHS.
?Světelná schémata. Světelná perspektiva. Světelný poměrový odstup. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem.
?Natáčení americké noci ? výklad, využití, prostředky postupy. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem.
?Světelné zdroje, typy a využití. Příslušenství osvětlovací techniky Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem.
?Měření množství světla a teploty chromatičnosti světelných zdrojů a příklady využití. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem.
?Příklady osvětlování ? exteriér, interiér, ateliér. Světlo a stín v komposici. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem.
?Projekce a rozbor fotografické práce posluchačů. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem.
?Souhrn a diskuse o celém rozsahu seminární výuky. Promítání diapositivů fotografického cvičení posluchačů s rozborem.
? Test týkající se probrané látky
Seminář navazuje na látku zimního semestru a dále rozvíjí výklad o výrazových prostředcích a postupech používaných kameramanem při tvorbě filmového obrazu. Důraz je kladen na stylové obrazové řešení kinematografického díla.
Doporučená nebo povinná literatura
Sven Nykvist: Úcta ke světlu
Film a filmová technika - SNTL 1974
L. Baran: Zázraky filmového obrazu
J. Kališ: Filmové dramatické formy II
Cinematographer manual
Američan Cinematographer
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocena je orientace v problematice probírané látky, osvědčení v praktickém cvičení (foto cvičení související s tematikou výuky). Dále śpěšnost v testech, účast a aktivita při přednáškách.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:20–13:55 | Jiří MACÁK | Barevná laboratoř KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-2ročník (povinný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-3ročník (povinný předmět)