Historické fotografické techniky 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DHFT4 ZK 3 27DS anglicky, česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Náplní předmětu Historické fotografické techniky 4 je:

1/ zhotovení kontaktu z klasického negativu 18 x 24 cm na slaný papír a jeho finální úprava.

2/ zhotovení papírového negativu 18 x 24 cm

Forma studia

27 hod přednášek + 27 hod dílen v laboratořích v Berouně

Předpoklady a další požadavky

-

Obsah kurzu

Slaný papír + Kalotypie slaný negativ

Historické fotografické techniky se staly v posledních letech středem zájmu v oblasti alternativních fotografických postupů. Slaný papír První zdařilý a stabilní obraz na chloro-stříbrném papíru. V letech 1840-1850 velmi rozšířenými pozitivními materiály. AgCl rozptýlen v hmotě papíroviny, ochranný koloid je škrob či želatina obsažené ve hmotě papíru. Obraz se nevyvolává - vzniká fotolytickým rozkladem AgCl (printing-out-paper). Obrazové částice jsou koloidní Ag, zbarvení kopií je okrové, hnědé až červenavě hnědé.

Doporučená nebo povinná literatura

Anne Cartier-Bresson, Le vocabulaire technique de la photographie (Français) Relié – 6 septembre 2007, ISBN-10: 2862344001

Mrhar, Peter. Cyanotype Historical and Alternative Photography. Wroclaw, Poland: Peter Mrhar, 2013. ISBN-10: 1492844594

James, Christopher. The Book of Alternative Photographic Processes. Third edition. Boston, MA: Cengage Learning, 2016. (ISBN-10: 1285089316

Jacobson, Quinn. Chemical Pictures: The Wet Plate Collodion Book : Making Ambrotypes, Tintypes, & Alumitypes, 2013. ISBN-10: 1482659948

Jacobson, Quinn. Chemical Pictures: Making Wet Collodion Negatives : Albumen, Salt, & Collodio-Chloride Prints, 2013. ISBN-10: 1483933490

Scheufler, Mikš, Růžek, Spevák, Stýblo, Jiráček, Opočenský. Technické základy fotografie 2002

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě splnění zkoušky.

Zkouška obsahuje:

a/ odevzdání zvolené techniky v požadovaném provedení

b/ zpráva o průběhu realizace, obsahující přesný popis práce a popis všech anomálií, které během realizace proces ovlivnily a návrh jak tyto situace řešit, nebo toto řešení použít již i při tomto postupu.

c/ úspěšné složení ústní zkoušky, kde se shrne celkový postup a případné možnosti alternativního řešení

Poznámka

Osnova postupu prací: Slaný papír

1/ historické a technické kontexty vzniku a možností této technologie, její specifika a modifikace.

2/ příprava a testování, výběr papíru, jemný bavlněný, či lněný, důležitá je nepřítomnost železa, řešení zvýšení kontrastu, přídavek citranu sodného (jedna z možností, zkoušení dalších variant)

3/ napuštění papíru NaCl se provádí plavením papíru na hladině roztoku

4/ senzibilizace roztokem AgNO3

5/ příprava na fotografování, expozice, provádí se do bronzování nekrytého okraje papíru

6/ praní

7/ tónování

8/ ustálení - odstranění z vyvolaného materiálu nezreagovaný halogenid stříbrný

9/ praní, sušení a adjustace

Kalotypie – slaný negativ, vychází ve svém principu ze slaného papíru při expozici je však tvořen latentní obraz, který se zviditelní vyvoláním. Proces nemá přesnou recepturu, byl často modifikován, i doba zprůhlednění se mění, v některých případech se voskování provádí před sensibilizací (LeGrey)

Příprava materiálu a zhotovení kalotypického snímku:

1/ nanesení AgNO3na povrch papíru

2/ nasáknutí papíru KI –vznikl tzv. jodisovanýpapír

3/ sensibilizace roztokem kyseliny gallovéa AgNO3 před expozicí

4/ expozice

5/ vyvolávání obrazu roztokem kys. gallovéa AgNO3

6/ odstranění nezreagovaného AgNO3 pomocí lázně KBr

7/ ustálení

8/ voskování

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů