Dílna nestandartních fotografických technik

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DNF ZK 3 13S česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Dílna je jednak zaměřena zhotovování pozitivních kopií použitím vybraných historických technik. V tomto semestru jsme se zaměřili na práci s uhlotiskem.

Předpokládá se, že při zhotovování kopií budou účastníci vycházet ze standardních velkoformátových negativů 11x14 inch. Přípravu světlocitlivých materiálů si studenti připravují sami.

Forma studia

Místo konání a termíny dílny:

Místo konání je Beroun Barrandova 30

Termíny pro dílnu: 15. - 17. 2. , 8. - 10. 3., 29. - 31.3. 2019

Předpoklady a další požadavky

Žádné speciální předpoklady nejsou vyžadovány.

Obsah kurzu

Uhlotisk je kontaktní způsob tisku, při němž je finální obraz vytvořený pigmentovým barvivem

rozptýleným v želatině a je umístěn na finální podložce, která je obvykle papírová. Aby se získal

obraz, přiloží se na sensibilizovaný pigmentový papír negativ a exponuje se UV světlem. Expozice

vytvrdí želatinu úměrně denzitám negativu; to znamená, že pigmentový papír je více vytvrzen v oblasti

stínů (světlé partie negativu) nežli v oblasti světel (tmavé partie negativu). Po expozici je pigmentový

papír krátce ponechám nasáknout chladnou vodou a pomocí stěrky se uvede v těsný kontakt

s papírovou nebo plastovou podložkou. Po cca 30 minutách jsou podložka s pigmentovým papírem

přeneseny k vyvolání do misky vody teplé přibližně 40 °C. Jakmile se pigmentovaná želatina začne

rozpouštět, odstraní (stáhne, sloupne) se papírová podložka pigmentového papíru a zahodí se.

Nevytvrzená želatina, která ulpěla na podložce, se pomalu vypírá a na podložce zůstává reliéfní

obraz.

Hlavní kroky procesu

  1. Příprava pigmentového papíru.
  2. Sensibilizace a usušení pigmentového papíru.
  3. Přiložení negativu na citlivou stranu pigmentového papíru a expozice zdrojem bohatým na UV

záření.

  1. Oddělení negativu po ukončení expozice a ponoření pigmentového papíru na 40–50 sekund

do vody o teplotě 18 °C.

  1. Uvedení pigmentového papíru pomocí stěrky do těsného kontaktu s finální podložkou

(jednotranferový proces) nebo s dočasnou (dvoutransferový proces) podložkou.

  1. Překrytí sendviče filtračním papírem, skleněnou tabulí a zatížení. V tomto stavu se ponechá

20 až 30 minut.

  1. Přenesení sendviče (pigmentový papír a podložka) do misky s teplou vodou a vyvolání reliéfu

vypráním rozpustného podílu želatiny. Pro jednotranferový proces je tento krok poslední.

  1. U dvoutransferového postupu se obraz na dočasné podložce usuší a poté se přenese na

finální podložku.

Doporučená nebo povinná literatura

HTTP://WWW.ALTERNATIVEPHOTOGRAPHY.COM/THE-CARBON-TRANSFER-PROCESS/

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou úspěšného absolvování dílen je minimálně 75% účast a odevzdání dvou prací na společnou výstavu.

Poznámka

termín konání dílny bude upřesněn v průběhu semestru

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů