Dílna nestandartních fotografických technik
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DNF | ZK | 3 | 13S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Dílna je jednak zaměřena zhotovování pozitivních kopií použitím vybraných historických technik. V tomto semestru jsme se zaměřili na práci s uhlotiskem.
Předpokládá se, že při zhotovování kopií budou účastníci vycházet ze standardních velkoformátových negativů 11x14 inch. Přípravu světlocitlivých materiálů si studenti připravují sami.
Forma studia
Místo konání a termíny dílny:
Místo konání je Beroun Barrandova 30
Termíny pro dílnu: 15. - 17. 2. , 8. - 10. 3., 29. - 31.3. 2019
Předpoklady a další požadavky
Žádné speciální předpoklady nejsou vyžadovány.
Obsah kurzu
Uhlotisk je kontaktní způsob tisku, při němž je finální obraz vytvořený pigmentovým barvivem
rozptýleným v želatině a je umístěn na finální podložce, která je obvykle papírová. Aby se získal
obraz, přiloží se na sensibilizovaný pigmentový papír negativ a exponuje se UV světlem. Expozice
vytvrdí želatinu úměrně denzitám negativu; to znamená, že pigmentový papír je více vytvrzen v oblasti
stínů (světlé partie negativu) nežli v oblasti světel (tmavé partie negativu). Po expozici je pigmentový
papír krátce ponechám nasáknout chladnou vodou a pomocí stěrky se uvede v těsný kontakt
s papírovou nebo plastovou podložkou. Po cca 30 minutách jsou podložka s pigmentovým papírem
přeneseny k vyvolání do misky vody teplé přibližně 40 °C. Jakmile se pigmentovaná želatina začne
rozpouštět, odstraní (stáhne, sloupne) se papírová podložka pigmentového papíru a zahodí se.
Nevytvrzená želatina, která ulpěla na podložce, se pomalu vypírá a na podložce zůstává reliéfní
obraz.
Hlavní kroky procesu
- Příprava pigmentového papíru.
- Sensibilizace a usušení pigmentového papíru.
- Přiložení negativu na citlivou stranu pigmentového papíru a expozice zdrojem bohatým na UV
záření.
- Oddělení negativu po ukončení expozice a ponoření pigmentového papíru na 40–50 sekund
do vody o teplotě 18 °C.
- Uvedení pigmentového papíru pomocí stěrky do těsného kontaktu s finální podložkou
(jednotranferový proces) nebo s dočasnou (dvoutransferový proces) podložkou.
- Překrytí sendviče filtračním papírem, skleněnou tabulí a zatížení. V tomto stavu se ponechá
20 až 30 minut.
- Přenesení sendviče (pigmentový papír a podložka) do misky s teplou vodou a vyvolání reliéfu
vypráním rozpustného podílu želatiny. Pro jednotranferový proces je tento krok poslední.
- U dvoutransferového postupu se obraz na dočasné podložce usuší a poté se přenese na
finální podložku.
Doporučená nebo povinná literatura
HTTP://WWW.ALTERNATIVEPHOTOGRAPHY.COM/THE-CARBON-TRANSFER-PROCESS/
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou úspěšného absolvování dílen je minimálně 75% účast a odevzdání dvou prací na společnou výstavu.
Poznámka
termín konání dílny bude upřesněn v průběhu semestru
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář-1920 (povinně volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr-1920 (povinně volitelný předmět)