Paměť, mystifikace a archivy v audiovizuální tvorbě
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DPMA | ZK | 3 | 2DO | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem dílny je snaha o překračování hranic jednotlivých uměleckých médií – posouvat fotografii směrem k pohyblivému obrazu, hranému filmu, fiktivnímu dokumentu, videoartu nebo videoinstalaci. Součástí finálního výstupu by měla být i konkrétní představa o finální prezentaci vytvořené práce a vhodně zvoleném prostředí /výtvarná instituce, galerie, kinosál, black-box, internetová platforma, site specific project/.
Forma studia
Prezenční, 5 - 6 lekcí / 2h, dle domluvy
Předpoklady a další požadavky
Dílna je určena pro zájemce a zájemkyně ze všech ročníků, kteří chtějí uvažovat o své práci v intencích současného výtvarného umění a pokoušejí se o překračování žánrů a médií směrem k pohyblivému obrazu. Předpokladem je umět již samostatně pracovat s nějakým tématem v určitém médiu. Znalosti střihových a základních postprodukčních programů jsou výhodou /Final cut, Avid, Adobe After FX/.
Obsah kurzu
Dílna s názvem Paměť, mystifikace a archivy v audiovizuální tvorbě bude zaměřena tématicky a prakticky.
Jejím cílem je otevírat nové perspektivy a snažit se o mezižánrové přesahy a vzájemnou prostupnost médií.
Tématickými okruhy, kterými se budeme zabývat, bude zkoumání osobní a kolektivní paměti, narativ ve videotvorbě a jeho narušování, hranici mezi realitou a fikcí, princip nespolehlivého vypravěče, subjektivní vyprávění, paralelní historie, konspirační teorie, práce s fakenews a mystifikací. Důraz bude kladen na výběr samotného tématu tak, aby zdrojové materiály byly nosné a vztahovaly se nějakým způsobem k současnosti a byly zasazeny do kontextu současné vizuální kultury. S tím souvisí i zapojování archivních materiálů do vlastního díla, jejich rešerše, selekce a jejich další přetváření a zasazování do nových kontextů. Ukážeme si také možnosti manipulace pohyblivého obrazu.
Doporučená nebo povinná literatura
Slavoj Žižek: Lacrimae rerum, Kieślowski, Hitchcock, Tarkovskij, Lynch, AMU v Praze, 2015
Miroslav Petříček: Myšlení obrazem, Herrmann & synové, Praha 2009
Michael Rush: Video Art, Thames and Hudson, 2007
Scott Watson, Diana Thater, Carol J. Clover: Stan Douglas, Phaidon Press Limited, 1998
Allain Robbe-Grillet: Gumy / The Erasers, Patrick Modiano: Ulice temných krámků /Missing Person/, Mladá fronta, 2014
Links:
http://www.archivesandcreativepractice.com/be-inspired
https://www.youtube.com/watch?v=0mu2O5DyQh0
https://www.youtube.com/watch?v=U2Pn8SCFvjM
https://www.youtube.com/watch?v=srhcNFMbSk0
https://www.youtube.com/watch?v=Ao9vUkdeX8Q
http://www.chromart.org/andreas-muhe-mischpoche-at-hamburger-bahnhof-berlin/
https://www.e-flux.com/announcements/42187/slater-bradley-s-doppelganger-trilogy/
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocen bude postup práce, zájem a přístup ke zprácování témat i kvalita finálního výstupu.
Poznámka
Vyučující: Adéla Babanová
Poznámka učitele Hynek ALT:
vyučující: Adéla Babanová
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 16:00–18:00 | Ateliér KF Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
vyučující A. Babanová | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář-1920 (povinně volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr-1920 (povinně volitelný předmět)