Herectví 4 - Stavba gagu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
309HM4 | Z | 1 | 12PS+12CS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cíl výuky
Cílem předmětu je pochopení základních principů při stavbě gagu, jak filmového, tak divadelního od jednoduchého až ke strukturovanému gagu.
Výsledky výuky
Student:
-Vytvoří tři náměty postavené podle pravidel stavby gagu a natočí jeden z nich v improvizovaných podmínkách jako za časů němé grotesky. Bez pohybu kamery a s jednoduchými střihy. Důraz je kladen na stavbu jednotlivých situací a jejich skládání do výsledného tvaru strukturovaného gagu
-Spolupracuje se studenty herectví, což mu umožní použít stylizované herecké výkony v daném slap-stickovém stylu vizuální komedie.
Forma studia
Intenzivní celodenní výuka formou projekcí, teoretických přednášek a analýz, která vede až k praktické zkušenosti s hraním a natáčením vizuálních gagů.
Výuka se uskuteční v UVS Poněšice
Ve dnech 18.10.2020 od 15:00 až 21.10.2020 do 13:00
Součástí výuky je i praktická autorská zkušenost se scénáristickou stavbou a natáčením gagů.
Předpoklady a další požadavky
Tento předmět je určen pro všechny studenty, kteří mají za sebou alespoň jednoduché režijní anebo herecké zkušenosti ve filmu nebo v divadle. Skupina může mít maximálně 15 studentů.
Obsah kurzu
Obsah výuky
ANALÝZA A STAVBA GAGU
Gag je jedním ze základních vyjadřovacích prvků animovaného filmu. Tento výukový předmět se zabývá teorií i praktickou realizací gagu.
Analýza a stavba gagu je předmět, který na základě teoretických informací o postupech práce gagmanů v několika filmových formách, přivede studenty k vlastní praktické zkušenosti s vizuální komedií.
Osnova:
•Zlatá éra americké němé filmové grotesky. Bláznivá léta němého filmu.
•Pocit směšného v realitě. Rozdíl mezi gagem a komickým efektem.
•Pojem GAG a jeho formy. Jednoduchý, strukturovaný, vícenásobný, složený, kumulativní, absurdní…
•Nástroje herců éry němé grotesky: mimika a herecký výraz, načasování-timing, nadsázka, akrobacie a honičky, slowburning, stupňování emocí a jejich výbuchy ve službách komediálních situací, vztahy a zápletky, variace situací
•Gagmani a herci:
oMac Seneth a jeho vynálezy ve světě humoru.
oStudio Halla Roache a jeho principy práce s herci.
oUnited artists a další filmová studia Hollywoodu
•Analýza grotesek nejvýznamnějších komiků: Charlie Chaplin, Buster Keaton, Harrold LLoyd, Harry Langdon, Stan Laurel a Oliver Hardy,
•Rozvoj komických forem během další filmové historie.
oMarx Brothers a zvukové komedie ve čtyřicátých letech. Kombinace slovního a vizuálního hunoru.
oMonty pythons flying circus,
oRowan Atkinson a jeho teorie o vizuální komedii.
•Originalita interpretace zamýšleného gagu a nezastupitelnost osobnosti komika v procesu tvorby vizuální filmové komedie.
•Kapacita gagu a její síle odpovídající čas provedení.
Praktické kamerové cvičení před i za kamerou:
•Literární scénář strukturovaného gagu.
•Natočení a střih vybraného námětu.
Doporučená nebo povinná literatura
Filmové záznamy amerických filmových grotesek z e zlaté éry němého filmu.
HAVEL, Václav. O divadle. Vyd. 1. Praha: Knihovna Václava Havla, 2012. 701 s. ISBN 978-80-87490-12-9 · fotogr. – část Anatomie gagu
KRÁL, Petr. Groteska čili Morálka šlehačkového dortu. Praha: Národní filmový archiv, 1998. 316 s.: fot.
HANISCH, Michael. Dodnes rozesmívají milióny : Buster Keaton, Harold Lloyd, Laurel & Hardy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1982. 190 s. · fot.
CHIMET, Iordan. Hrdinové, fantomy a myši. Praha: Vyšehrad, 1984. 313 s.: fot.
CHAPLIN, Charlie. Můj životopis. Praha: Odeon, 1967. 550 s.
KEATON, Buster. Můj nádherný svět grotesky. Praha: Šulc, 1993. 283 s. · fot.
BROŽ, Jaroslav. Věčný tulák Charlie. 2. vyd. Praha: Orbis, 1964. 154 s. · fot. příl.
TOEPLITZ, Krzysztof Teodor. Chaplinovo království. Praha: Mladá fronta, 1965. 348 s. · fot.
KRÁL, Petr. Tak zvaná slap-stick : historické místo americké němé grotesky v dějinách umění. Praha, 1964. 32 s.
ČÁSLAVSKÝ, Karel. Sennettova továrna na smích. Praha: Československý filmový ústav, 1986. 35 s.: fot.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959. 370 s. · fot.
Hodnoticí metody a kritéria
Kritéria hodnocení jsou originalita, přesnost, tvořivost a intuice.
Poznámka
Co je potřeba si sebou vzít: poznámkový blok, cvičební úbor
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
07.11.2019 | 12:00–21:00 | Štefan CAPKO | PONESICE Poněšice |
Pedagog Štefan Capko, (místnost Tržiště-Avalon), tel. na pedagoga 605 929 749, mail: faustroll@seznam.cz, začátek obědem v Poněšicích | paralelka 1 | |
08.11.2019 | 09:00–21:00 | Štefan CAPKO | PONESICE Poněšice |
Pedagog Štefan Capko, (místnost Tržiště-Avalon), tel. na pedagoga 605 929 749, mail: faustroll@seznam.cz | paralelka 1 | |
09.11.2019 | 09:00–21:00 | Štefan CAPKO | PONESICE Poněšice |
Pedagog Štefan Capko, (místnost Tržiště-Avalon), tel. na pedagoga 605 929 749, mail: faustroll@seznam.cz | paralelka 1 | |
10.11.2019 | 09:00–13:00 | Štefan CAPKO | PONESICE Poněšice |
Pedagog Štefan Capko, (místnost Tržiště-Avalon), tel. na pedagoga 605 929 749, mail: faustroll@seznam.cz, konec obědem v Poněšicích | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-2ročník (povinný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-3ročník (povinný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)