Seminář audiovizuální analýzy
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SAVA | ZK | 3 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti/ky se naučí analyzovat umělecká díla, získají analytické dovednosti, seznámí se s nejčastěji používanými analytickými metodami a naučí se kritickému myšlení.
Forma studia
Seminář
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Seminář je určen k rozvíjení percepce audiovizuálního uměleckého díla a jeho kritického zhodnocení. Audiovizuální dílo je chápáno jako průnik diskurzů uvažování o pohyblivém obraze a s ním spojených uměleckých druhů. Analyzovaná díla jsou vybírána z širokého pole od filmových experimentů, přes díla videoartu po současné instalace a galerijní videa. Součástí kurzu jsou dvě společné návštěvy výstav a jedna návštěva filmu v multiplexu.
Studenti během semestru odevzdávají 4 analýzy, ty jsou potom společně konzultovány.
Na výuce se podílí i hostující pedagogové zabývající se teorií audiovizuální tvorby a umělci z AV praxe. Výuka předmětu probíhá 1x za dva roky - společný pro 2. a 3. ročník studia.
Doporučená nebo povinná literatura
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.
BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997
JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů (4 analýzy á 5 000 znaků) a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).
Poznámka
Předmět se koná jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2018/19, 2020/21.
1) 1.10. úvodní diskuse o metodách a historii analýzy a interpretace
2) 8.10. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní (četba na tuto hodinu: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (1. kapitola))
úkol na tuto hodinu: rozebrat něčí text či sérii textů jednoho autora, jednoho periodika apod. a vyhmátnou základní charakteristiky, specifičnosti daného textu či série textů (typ argumentace, rétorické prostředky, styl, na co zaměřuje a na co ne atd.), na 1 normostranu
3) 15.10. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla (četba: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)
úkol na tuto hodinu: napsat kritiku nějakého av díla (vyargumentovat jeho klady a zápory), na 1 normostranu
29.10. - odpadá kvůli festivalu v Jihlavě
4) 5. 11. otázka popisu (četba: Sontag, Susan. Proti interpretaci)
úkol na tuto hodinu: napsat popisný, evokativní text na libovolné dílo
***
5) 12.11. <b>ideologická analýza</b> (inspirace např.: Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))
- texty na tuto hodinu mají mít: Beata Mrazíková, Petr Pololáník, Světlana Malinová
další literatura k tématu:
Freeden Michael. Ideology. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2003.
Saukko Paula. Doing Research in Cultural Studies. 5. kapitola. Sage, 2003, s. 99-119.
redakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace, 2001, č. 1.
,
PLUS <b>historická analýza</b> (film jako obraz doby) (inspirace např.: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))
- texty na tuto hodinu mají mít: Daniel Burda, Kristýna Žďárská, Hannah Saleh
další literatura k tématu:
Lagny, Michele. De l`histoire du cinéma: Methode historique et historie du cinéma. Paris: Colin, 1992.
Sorlin, Pierre. European Cinemas, European Societies, 1939-1990. Routledge, 1991.
7) 19.11. <b>filmová sebereflexivnost</b> (film jako alegorie filmové praxe) (inspirace např.: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)
- texty na tuto hodinu mají mít: Marie Junová, Hannah Saleh
další literatura k tématu:
Stam, Robert. Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Columbia University Press, 1992.
Withalmová, Gloria. „Ty jsi vypnul celý film!“ Typy sebereflexivity ve filmu. Cinepur, 2007, č. 52.
Szczepanik, Petr. Filmy, které vidí vlastní vidění. Iluminace, 2000, č. 3.
8) 26.11. <b>analýza divácké recepce</b> (coby materiál mohou posloužit divácké reakce (a/nebo reakce kritiků) např. na serverech www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)
- texty na tuto hodinu mají mít: Beata Mrazíková, Anežka Horová, Petr Pololáník, Kristýna Žďárská, Lucie Ščurková
další literatura k tématu:
Radway, Janice. Women Read the Romance. Feminist Studies, 1983, č. 1. [online]
Staiger, Janet. Media Reception Studies. New York University, 2005.
Staiger, Janet. Perverse Spectators: The Practices of Film Reception. new York University Press, 2000.
9) 3.12. <b>intertextuální analýza - zařazení díla do dějin umění</b> (inspirace např.: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)
- texty na tuto hodinu mají mít: Marie Junová, Daniel Burda, Tomáš Oramus
další literatura k tématu:
Gignoux, Anne Claire. Initiation a l´intertextualité. Ellipses éditions: Paris, 2005.
Jampolskij, Michail. Film a teorie intertextuality. Iluminace, 2000, č. 2.
Mareš, Petr. Citát a aluze ve filmu. Iluminace, 1997, č. 2.
10) 10.12. <b>analýza experimentální kinematografie a videoartu</b>
- texty na tuto hodinu mají mít: Veronika Švecová, Anežka Horová, Světlana Malinová, Tomáš Rampula
11) 17.12. <b>analýza televize a počítačových her</b>
- texty na tuto hodinu mají mít: Veronika Švecová, Tomáš Oramus, Tomáš Rampula, Lucie Ščurková
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_2ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-2ročník (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-3ročník (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)