Seminář kurátorství a vystavování

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373SKV Z 2 2ST česky zimní

Garant předmětu

Hana JANEČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Hana JANEČKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Studenti a studentky se seznámí s přístupy a se strategiemi současného umění v institučních kontextech. Budou jim představeny klíčové figury, které se pohybují na české a mezinárodní umělecké scéně, a to přímým kontaktem s pražskými galeriemi a výtvarnými institucemi, kurátory a umělci. Výběr institucí bude reflektovat dění na současné umělecké scéně. Participující studenti a studentky budou reflektovat vybraná díla a kurátorské koncepty na základě přímého kontaktu, osobní zkušenosti, a výběru klíčových textů z teorie kurátorské praxe a prezentacích institučních kurátoru a kurátorek.

Forma studia

Semináře a návštěvy předem určených výstav, v doprovodu lektora a kurátora výstavy

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu

Obsah kurzu

Kurz zahrnuje dějiny a základy teorie vystavování výtvarného umění, včetně fotografie, videa a dalších forem pohyblivého obrazu. Součástí semináře jsou exkurze do galerií a jiných výstavních prostor.

Cílem je diskutovat aktuální výstavní řešení navštívená během exkurzí, upozornit na možné technické postupy používané ve výstavnictví a připravit studenty na práci s jednotlivými složkami výstavní prezentace.

Seminář se soustředí na

•Porozumění role kurátorství a jeho proměny v současné době.

•Porozumění jednotlivých aspektů kurátorství od konceptu, výběru umělců a umělkyň, provedení, výstavní architektury, role umělecké kritiky a sociálních médií a závěrečné dokumentace.

•Diskutovat aktuální výstavní řešení navštívená během exkurzí ve skupinové diskusi.

•Upozornit na možné technické postupy užívané ve výstavnictví.

•Připravit studenty/ky na práci s jednotlivými složkami výstavní prezentace a jejich schopnost se vyjadřovat, prezentovat a diskutovat současné umění jak ústně, tak písemně.

Doporučená nebo povinná literatura

BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. 106 s. Navigace; sv. 001. ISBN 80-903452-0-4.

STEEDS, Lucy. Exhibition (Documents of Contemporary Art). 1. vyd. London: Whitechapel Gallery, 2014. 240 s. ISBN 978-0854882250.

OBRIST, Hans Ulrich a RAZA, Asad. Ways of curating. London: Penguin Books, 2015. viii. 180 s. ISBN 978-0-241-95096-8.

O`NEILL, Paul, STEEDS, Lucy a WILSON, Mick. How Institutions Think: Between Contemporary Art and Curatorial Discourse. Cambridge: MIT Press, 2017. 256 s. ISBN 978-0262534321.

SÝKOROVÁ, Lenka. Nezávislé kurátorství ve volném čase: nezávislý kurátor a umělec-kurátor na české vizuální scéně 2000-2016 = Independent curating as a leisure activity: an independent curator and artist-curator on the Czech visual art scene in 2000-2016. Překlad Zuzana Dussel Jurgens. Vydání první. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2016. 193 s. Projekty. ISBN 978-80-7561-028-7.

VESELÁ, Romana, ed. Pozice kurátor: poznámky správců umění a designu. První vydání. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2016. 118 s. Projekty. ISBN 978-80-7561-035-5.

Hodnoticí metody a kritéria

Ústní prezentace

Součástí evaluace je krátká ústní prezentace (10 minut) témat studentem vybraného závěrečného písemného úkolu. Prezentace bude představena zbytku třídy v závěrečných dvou týdnech letního semestru a musí obsahovat vizuální část (např. Powerpoint prezentaci)

Zápisník výstav

Částí kurzu je zápisník výstav, pro záznam krátkých popisů a reflexi navštívených výstav a projektů (5 až 10 vět)

Písemný úkol – Závěrečný esej

Závěrečný esej se musí vztahovat k tématu či problému diskutovanému při návštěvách výstav. Je zásadní, aby text ukazoval schopnosti kontextualizovat umělecké práce, výstavy a kurátorské koncepty, se kterými byli studenti a studentky obeznámeni v průběhu semestru. Esej musí mít alespoň 5500 znaků-max 9000 znaků, bibliografii a referenční poznámky.

Studenti a studentky mohou konzultovat svá témata a osnovu či první verze svých textů před tím, než ho podají k ohodnocení.

Poznámka

Týdenní rozpis programu se může změnit, prosím zkontrolujte lokaci kurzu každý týden. Sylabus a list témat a četby se nachází v KOSu a na Google Drive https://drive.google.com/open?id=1D3AbYLQhkYVT5qnuNt1-f0Q-p-7xiOc6.

Týden 1:

Úvod a vysvětlení formátu kurzu a požadavků, 428 CAS, FAMU

Týden 2: Kurátorství 2.0

Co je to kurátorství ? Kurátorství je o výběru, ale jaký je rozdíl mezi kurátorským a uměleckým přístupem k umění a jak tento process ovlivňují současné technologie? Kurátor/ka, instituce a Instagram. Kurátorský mini-workshop.

Týden 3

Orient kurátor Michal Novotný

Coloredo Mansfeldský Palác

Týden 4:

Oreet Ashery kurátorka Edith Jeřábková

Kurzor Gallery

Barbora Švehláková

Jelení Gallery

Dukelských hrdinů, Prague 7

Týden 4:

Hunt Kastner Gallery, Drdova a litost

Bořivojova 85, Prague 3

http://huntkastner.com/

Týden 5:

428 CAS, FAMU

Seminář

Kurátorský koncept, výběr uměleckých děl dle konceptu a provedení výstavy.

Navigace, architektura a doprovodné aktivity výstavních projektů.

V tomto semináři také zreflektujeme výstavy a institutuce které jsme navštívili uměleckých děl a instituce. Diskuse a společné čtení vybraného textu z povinné četby.

Týden:

Gallery MeetFactory

Ke Sklárně 3213/15, Prague 5

Týden 6:

Fotograf Gallery

Jungmanova 7, Praha 1

https://fotografgallery.cz/en/

Týden 7:

Display

Dittrichova 9/337

www.display.cz

Týden 8:

Performativita a dokumentace. Dobré pravidlo vystavování a kurátorství zdůrazňuje, že dokumentace výstav je půlka práce. Jak zajistíme, aby si kurátorský projekt udržel viditelnost, a co je to performativita?

Týden 9:

Moving Image Department

National Gallery Prague

Veletržní palace, Dukelských hrdinů 47

Týden 10:

Futura

Holečkova

Týden 11:

INI Project / Prostor

Jeronýmova 88/9 (vstup. Husitská)

https://iniproject.org

Týden 12:

Ale co je ‘dobré’ umění? V tomto se zaměříme na roli umělecké kritiky v současném umění. Kdo rozhoduje o kvalitě umění, jsou to sběratelé, musea, umělecká kritika či samotní umělci ? Umělecká kritika, psaní o umění a recenze. Praktické cvičení, workshop psaní recenze a příprava na závěrečnou práci.

Týden 13

Prezentace vánoční kurátorská bonanza

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 428
Učebna CAS 428

(Lažanský palác)
JANEČKOVÁ H.
12:20–13:55
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 12:20–13:55 Hana JANEČKOVÁ Učebna CAS 428
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů