Výtvarné umění 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373VU1 ZK 2 2PT česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Hana JANEČKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Studenti se seznámí s vývojem široce definovaného výtvarného umění od počátku 20. století až do současnosti.

Forma studia

Přednáška s prezentací obrazových materiálů, řízená diskuse.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou nutné

Obsah kurzu

Kurz, rozdělený do dvou semestrálních bloků, je zaměřený na vytvoření znalosti klíčových debat výtvarného umění, obzvláště od vzniku modernismu po současnost, jež ovlivňují současné umění, film a vizuální kulturu. Způsob výuky předmětu se soustředí i na širší společensko-historický kontext vzniku moderního umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými, humanitními i vědeckými disciplínami a odráží vliv vizuálních studií a teorie, postkolonialismu a feminismu s důrazem na proměnu vztahu mezi „vysokou“ a „nízkou“ kulturou a prolínání tradičních oborů výtvarného umění s oblastmi fotografie, filmu, videa, masmédií a nových technologií. Jednotlivá témata představí proměny percepce, sociální proměny obecenstva, institucí a umělecké obce naznačí vztahy mezi technologickým vývojem a uměleckými médii a přiblíží současnou uměleckou scénu globalizujícího se světa.

Výklad se neomezuje pouze na popis či komparaci jednotlivých umělců nebo uměleckých směrů, ale soustředí se i na širší společensko-historický kontext vývoje moderního umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými disciplínami, především s filmem a videem. Pozornost bude věnována teorii modernismu a možným metodologickým přístupům ke kultuře dvacátého století. Samostatné bloky budou věnovány důležitým osobnostem umění posledních 100 let, ale i tématům ze světa masové kultury, na kterých bude vysvětlena dynamika kulturní produkce naší civilizace.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BERGER, John et al. Způsoby vidění. Překlad Andrea Průchová Hrůzová. 1. vydání. V Praze: Labyrint, 2016. 150 stran. Labyrint fresh eye; 3. svazek. ISBN 978-80-87260-78-4.

NOCHLIN, Linda. Proč neexistovaly žádné velké umělkyně? (1971), in: Martina Pachmanová ed., Neviditelná žena: Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha 2002, s. 42 – 43.

DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 1. vyd. Praha: Slovart, 2002. 304 s. ISBN 80-7209-402-5.

Doporučená literatura:

GREENBERG, Clement. Modernistická malba. In: Před obrazem, OSVU, Praha 1998, str. 35-42.

FOSTER, Hal, KRAUSS, Rosalind, BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Překlad Irena Ellis, Jitka Sedláčková a Josef Hrdlička. Praha: Slovart, 2007. 704 stran, ISBN 9788072099528.

OSBORNE, Richard, STURGIS, Dan a TURNER, Natalie. Teorie umění. Praha: Portál, 2008.192 s. ISBN 978-80-7367-370-3.

FANON, Frantz. Black Skin, White Masks. Trans. by Richard Philcox, Revised edition New York : Berkeley, Calif.: Grove Press, 2008. 240 s. ISBN 978-0-8021-4300-6

COMER, Stuart, ed. Film and Video Art. London: Tate publishing, 2009. 144 stran, ISBN 9781854376077.

Akce slovo pohyb prostor: experimenty v umění šedesátých let. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 1999. 508 s. ISBN 80-7010-074-5.

DEBORD, Guy. Zpráva o konstrukci situací a o podmínkách organizace a působení mezinárodní situacionistické tendence. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Praha 4-5/2008, str. 6-30.

Hodnoticí metody a kritéria

Návštěva přednášek a četba povinných textů a participace v diskusích a seminárních cvičení.

Kredity jsou uděleny na základě účast na přednáškách a aktivní participace na diskusích: 50% + Písemná práce na zadané téma 50%

Poznámka

Týden

Úvod do dějin umění - Témata a souvislosti

Proč se zabývat dějinami a teorií umění a kultury na filmové škole? Představení klíčových témat přednášek a výukových metod zimního semestru, ohodnocení a cílů výuky předmětu. Oborové knihovny, instituce a elektronické zdroje, metody rešerše a závěrečná evaluace.

Obraz v době elektronické reprodukce, způsoby vidění: Kontext a medium.

Týden 1

O pohledu: Akt, tělo, kamera

Od Boticelliho, přes Moneta po Beyonce, tato přednáška se bude soustředit na problematiku pohledu a aktu v dějinách eurocentrického umění, se zvláštní pozornosti věnované technologické mediaci subjektu kamerou. Vysvětluje genezi uměleckého aktu do selfíčka a problematizuje jeho historické i současné manifestace ve vizuální kultuře, medicíně, pornografii, sociálních médiích a uměleckých institucích a soustředí se na kritické reinterpretace. Fetišizace pohledu: “Ten jiný jsem já”.

Četba

Linda Nochlin: Proč tu nebyly žádné velké umělkyně

John Berger: Způsoby vidění, Kapitola 2 nebo v audiovizuální dokument BBC

Doporučená četba:James Elkins (1997) Object Stares Back, Knihovna FFUK Husova 4

Týden 2

Ztracený génius v srdci modernity: Flaneur.

Modernismus se v umění datuje kolem roku 1850, ale co se změnilo ve společnosti a v umělecké tvorbě v tomto období a můžeme nalézt podobnosti s problémy dneška? Města a každodenní život v kontextu gentrifikace a reakce umělecké tvorby. Komodifikace umění, kapitalismus. Avantgarda.

Četba: Charles Baudelaire: Malíř moderního života

Týden 3

Společná návštěva výstavy moderního umění.

Týden 4

Technologie, abstrakce a spiritualita.

Nebývalý rozmach vědy, pozitivismu a víru v objektivitu fotografie znamenalo pro mnohé víru v mechanickou objektivitu, tedy určitý technoutopismus, který rezonuje i v dnešní společnosti např v diskusích kolem umělé inteligence. Tento týden budeme diskutovat abstrakci, čistou formu tzv. neobjektivního umění a příklon k spiritualitě abstraktních umělců a umělkyň i společnosti ranného dvacátého století jako reakci na technologický pokrok. Lidské tělo a chronofotografie, evoluční teorie Charlese Darwina a její reflexe v umění. Hilma af Klint, František Kupka aj.

Četba

Elder R. Bruce: Harmony and Dissent obzvláště kapitola Modernism and Absolute Film

Abstraction and the Occult

Týden 5

Kulturní apropriace a exotičtí Jiní

Tato přednáška se bude zabývat tématy kulturní apropriace v kontextech západního umění a pak i v českém umění a jakou má dnes relevanci, odkud přišla myšlenka primitivního a jak se Primitivismus ukazoval v kultuře a umění? Kdo jsou exotičtí Jiní? Skrze tyto paradigmata se pokusíme společně zhodnotit tvorbu důležitých tvůrců rané avantagardy, tedy kubismu a Futurismu a reakci tzv. nízké kultury na tuto expresi modernismu.

Četba: Topografie Excesů Luiza Prado de O Martins https://artalk.cz/2018/06/25/topografie-excesu-tela-prostory-a-protikletby/

Doporučená

Franz Fannon Černá kůže, bílé masky (Peau Noire, Masques Blancs, Éditions du Seuil, 1952)

Edward Said (1976): Orientalismus

Týden 6

Praktický seminář s věnující se výzkumu a vyhledávání zdrojů pro vlastní uměleckou a tvůrčí praxi a psaní, jak psát o obrazu či jiných typech umění, jak pracovat s citacemi a ilustracemi.

Týden 7

Radikální gesta

Futurismus, DADA: Hannah Hoch a foto montáž. Marcel Duchamp a nové pojetí umělce.

Surrealism and psychologie: Sigmund Freud a Carl Jung, archetyp, mýtus a sen jako problém individuálního versus kolektivního nevědomí. Frida Kahlo, Dora Maurer aj.

Četba: Hopkins David: Dada a Surrealism A very short introduction

Doporučená

Henry Bergson: Tvůrčí evoluce

Rudolf E. Kuenzli (Editor): Dada and Surrealist Film (The MIT Press) , 1996

Týden 8

Konec umění. At’ žije technika. Náboženství je lež. Umění je lež…Ať žije konstruktivistický technik.”

Konec umění? Umění a revoluce. Sovětská avantgarda dvacátých let.

Rodčenko, Popova a užitečnost umění v kontextu utopie.

Problém kolektivního umění a participace. Transhumanismus jako model pro utopickou vizi společnosti.

Četba: Claire Bishop (2011): Artificial Hells and Participatory Politics, kapitola 2

Týden 9

Umělecké vzdělávání: Vize pro 21. století

Bauhaus: přesahy umění a designu a universální forma. Black Mountain College, umělecká škola tehdy a nyní, současné experimenty s uměleckým vzděláváním, monster art school a neoliberalismus

Četba: Barbora Švehláková (2018) Umělecké vzdělávání Mezi akademií a radikální tradicí, Flashart

Doporučená:

Art School Propositions for 21st Century MIT Press obzvláště text Borise Groyse Education by Infection

Týden 10

Umění a ideologie v poválečném světě

Společnost spektáklu a situacionisté, nový realismus v Evropě, politicky angažované umění.

Abstraktní Expresionismus. Barva a gesto.

Clement Greenberg Umění a kýč.

Týden 11

Revize a Individuální konzultace

Týden 12

Individuální konzultace

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 107
Učebna 1 (FAMU)

(Lažanský palác)
JANEČKOVÁ H.
15:40–17:15
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 15:40–17:15 Hana JANEČKOVÁ Učebna 1 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů