Awareness in Movement 4
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
202EVD4 | ZK | 2 | 4T | English | summer |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
- Improving of a mind-body condition through the movement.
- Searching for a natural movement rid of bad habits.
- Feeling for a movement in a stage space.
- Body expression skills- experimentation with a movement as a form of a disclosure.
- Training of skills in an improvisation and its repeating- how to preserve and to transfer the quality from the improvisation to the concrete image, form, etud.
- Themes: animal-human being, dancing buffoonery.
Mode of study
- Regular weekly meetings of the entire study-year in the grand hall.
- Use of a large space for motional experimentation.
Feedback on individual movement assignments: How I see myself/ How I appear to the audience.
Prerequisites and co-requisites
- Body-mind health.
- Coordinated movement.
- Feeling for space.
- Motional imagination.
- Musicality.
- Ability to review and analyze what I have seen.
Course contents
Deeper experimentation with movement and space through the relaxed body ready to communicate on the stage. It is necessary for the next step: finding the way how to catch what is just happening and be able to repeat it in the same quality.
- Posture - spatial body placement.
- Feeling of horizontal and vertical.
- Spatial relationships. Middle of a space. Entering a space, leaving a space.
- Tempo, tempo-rhythm.
- Rhythmizing free tempo.
- Transmission of attributes of animals´ behaviour to the behaviour of a human being, there and back.
- Sensing the difference between a rythm and a meter through dancing and its transfer into a specific theatrical form with clear rules.
Recommended or required reading
literatura v českém jazyce (literature in English see below):
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.
BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.
BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 92 s. ISBN 80-210-3067-4.
BLAHUTKOVÁ, Marie; JONÁŠOVÁ, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 44 s. ISBN 978-80-210-4838-6.
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004. 48 s. ISBN 80-7290-166-4
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 156 s. Odborná literatura pro veřejnost.
KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998. 78 s. ISBN 80-85883-38-4
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. 144 s.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 262 s., 40 s. příl.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.
KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989. 140 s., 72 s. not. příl. Ed. Učebnice pro střední školy.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.
KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.
KURKOVÁ, Libuše; EBEN, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975. 62 s.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8
LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1996. 132 s.
LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1999. 164 s.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012, 2.vyd. 94s. ISBN 978-80-7068-266-1
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4
POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-IPOS, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2
RELLICHOVÁ,Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009. ISBN 978-80-7068-237-1
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.
ŠVANDOVÁ, Lenka; MOJDL, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-210- 4
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1736-0
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Taneční gymnastika. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 92 s. ISBN 80-7068-167-5.
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980. 104 s.
ČECHOV, Michail: O herecké technice. Praha: Divadelní ústav 1996.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila.: Nauka o pohybu. Praha: Orbis 1980.
KRÖSCHLOVÁ, Eva: Jevištní pohyb. Praha: AMU 2002.
KRÖSCHLOVÁ, Eva: Ladění- psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: AMU 2003.
LECOQ, Jacques: Theatre of Movement and Gesture. ISBN-13: 978-0415359443.
LECOQ, Jacques: The Moving Body- Teaching Creative Theatre. ISBN-13: 9780878301416.
TURBA, Ctibor: Cirkus Alfred. Praha: Divadlo Alfred 2006.
for English speaking students:
LECOQ, Jacques: Theatre of Movement and Gesture. ISBN-13: 978-0415359443.
LECOQ, Jacques: The Moving Body- Teaching Creative Theatre. ISBN-13: 9780878301416.
HODGE, Alison, ed.: Twentieth Century Actor Training, Routledge, 2007, ISBN: 978-0-415-19452-5.
BARBA, E., SAVARESE, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology, Routledge, 1999, ISBN: 0-415-05308-0.
ZARRILLI, P.: Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London, Routledge, 2009, ISBN: 978-0-415-33457-0 (hb).
NEWLOVE, Jean: Laban for Actors and Dancers, London, Routledge, 1993, ISBN: 9781854591609.
COOPER, Ann, ed: Taken by surprise, A dance improvisation reader, Middletown Wesleyan University Press, 2003, ISBN: 0-8195-6648-9.
BOORMAN, Joyce: Creative Dance in Grades Four to Six, Ontario, The Hunter Rose Company Limited, 1971, ISBN: 0-7747-3006-4
BOORMAN, Joyce: Creative Dance in the First Three Grades, Ontario, The Hunter Rose Company Limited, 1969, ISBN: 0-7747-3005-6
LONG, Raymond: The Key Muscles of Yoga, Banfha Yoga Publications LLC, 2006, ISBN: 13: 978-1-60743-238-8
LONG, Raymond: The Key Poses of Yoga, Banfha Yoga Publications LLC, 2008, ISBN: 13: 978-1-60743-239-5
FORSYTHE, William: Practice of Choreography, It Starts From Any Point, New York, Routledge, 2011, ISBN: 978-0-415-97822-4
PAXTON, Steve: Gravity, Belgium, Graphius, 2018, EAN 978 2930146416.
BURT, Ramsay: Judson Dance Theatre, Performative Traces, New York, Routledge, 2006, ISBN13: 978-0-415-97573-5
BUCKWALTER, Melinda: Composing While Dancing, an improviserś companion, Wisconsin, The Universoty of Wisconsin Press, 2010, ISBN 978-0-299-24814-7
REEVE, Justine: Dance Improvisations, USA, Human Kinetics, 2011, ISBN-10: 1-4504-0214-3
HARTLEY, Linda: Wisodm of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering, Berkeley, CA, North Atlantic Books, 1995, ISBN-13: 978-1-55643-174-6
FRANCLIN, Eric: Dance Imagery for Technique and Performence, USA, Human Kinetics, 1996, ISBN-13: 978-0-87322-943-2
COHEN, Bonnie Bainbridge: Sensing, Feeling, Action, USA, Contact Editions, 1993, ISBN 978-0-937645-14-7
STEINMAN, Louise: The Knowing Body, Berkeley, CA, North Atlantic Books, 1986, ISBN-13: 978-1-55643-202-6
BOGART, Anne; LANDAU, Tina: Úhly pohledu, Praha, Divadelní ústav, 2007, ISBN: 978-80-7008-210-2
Assessment methods and criteria
Credit is awarded based on:
- Class attendance.
- Interest and personal creativity.
- Presentation of a short buffoonery- solo, paired or in a group.
- Written review.
Schedule for winter semester 2019/2020:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Mon |
|
Tue |
|
Wed |
|
Thu |
|
Fri |
|
Date | Day | Time | Tutor | Location | Notes | No. of paralel |
---|---|---|---|---|---|---|
Wed | 10:00–11:30 | Jan BÁRTA | Velký sál Karlova 26, Praha 1 |
parallel1 |
The subject is a part of the following study plans
- Authorial Acting in English (M.A.) (required subject)