Didaktika/Vyučovatelská praxe operní režie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
103DPOR1 Z 1 1T česky zimní

Garant předmětu

Martin OTAVA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Ivan KUSNJER, Martin OTAVA

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student je vybaven odbornými kompetencemi, které jsou zárukou toho, že jako pedagog bude působit na své žáky na vysoké odborné úrovni efektivním způsobem a komplexně je připraví na jejich další umělecký aktivní život, ať již v podobě výkonných umělců režisérů, či režisérů pedagogů. Student bezchybně ovládá principy didaktiky zaměřené na výuku oboru režie hudebního divadla. Uvědomuje si význam nezastupitelné úlohy pedagoga jak v odborné přípravě žáků, tak při formování jejich charakteru, a do svého pedagogického působení zařazuje témata vázaná na hodnoty jedince i společnosti, vysvětluje jejich význam a pěstuje ve studentech úctu k těmto hodnotám a zodpovědnost vedoucí k jejich prosazování a ochraně.

Forma studia

přednáška, seminář

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Předmět vede studenty k aplikaci znalostí a dovedností nabytých studiem souboru předmětů pedagogické přípravy a souboru předmětů odborné umělecké přípravy. Připravuje studenty na aktivní pedagogickou činnost na školách s hudebním, tanečním a dramatickým zaměřením. Vysvětluje význam činnosti režiséra hudebního divadla, jeho rozvoj, jeho práci, odborně poučené hodnocení výsledku režisérovy práce a další návaznosti spojené s profesionálním povoláním, učí správným návykům při jejich výuce, schopnosti asertivního vyjádření a argumentace. Předmět cíleně pěstuje studentovu schopnost koncentrace i psychické odolnosti a vhodnými úkoly stimuluje kapacitu paměti.

V pedagogické praxi vychází z principů didaktiky všeobecné. Jsou voleny správné moderní a efektivní didaktické postupy při dodržování principů hierarchie vyučovaných odborných disciplín. Praxe probíhá na ZUŠ, na Pražské konzervatoři nebo na Mezinárodní konzervatoři Praha. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.

Tematické okruhy:

1.Dějiny oboru režie hudebního divadla, významné osobnosti, jejich přínos

2.Charakteristika soudobé režie v kontextu s historickým vývojem.

3.Funkce, poslání, hlavní úlohy režiséra při práci s herci hudebního divadla. Odlišnosti práce režiséra s muzikálovým a operním souborem.

4.Zásady a způsoby tvorby dramaturgického plánu pro různé typy hudebního divadla.

Doporučená nebo povinná literatura

Přednášky vyučujícího pedagoga dle osnov předmětu HAMU Praha.

Doporučená literatura:

BÁRTOVÁ, Jindřiška. Operní režisér v minulosti a současnosti. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008. 60 s. ISBN 978-80-86928-38-8.

BLAHNÍK, Vojtěch Kristián. Světové dějiny divadla. Praha: Štorch-Marien, 1929.

BROCKETT, Oscar G (Oscar Gross). Dějiny divadla. Praha: Lidové noviny, 1999. 948 s.: il. ISBN 80-7106-364-9.

BURIAN, Karel Vladimír. Walter Felsenstein. Supraphon, 1979.

MACKŮ, Milan. Operní režie : Operní herectví ; Režie hudebních forem v televizi. 1. vyd. Praha: Hudební fakulta AMU v Praze, 1996. 35 s. ISBN 80-85883-11-2.

OSOLSOBNĚ, Ivo. Divadlo, které hraje, zpívá a tančí. Supraphon, 1974.

POKROVSKIJ, Boris Alexandrovič. Úvahy o opeře : výbor ze statí Borise Alexandroviče Pokrovského. 1. a 2. díl, Operní režie ; Práce s hercem a práce herce v opeře. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.

PUJMAN, Ferdinand. Operní režie. Praha: Vyšehrad, 1940.

SCHERL, Adolf. Ferdinand Pujman a evropská operní režie. in Divadelní revue 1, 1990, č. 3.

SCHERL, Adolf. K počátkům avantgardní operní režie. in Divadelní revue 0, 1989, č. 0.

Hodnoticí metody a kritéria

Studijní výsledky jsou ověřeny písemným testem. Podmínkou udělení zápočtu je docházka minimálně 70 %.

Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží emailem od vyučujícího.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů