Jevištní pohyb 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103JP3 | Z | 1 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Marcela BENONIOVÁ, Ivan KUSNJER
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student ovládá stylizovaný dobový slovník, držení těla, držení dámy, poklony králi, poklony navzájem, pozdravy se zbraní, držení zbraně. Umí tančit základní kroky pavany, gaillardy, menuetu a allemande, aj. Cvičení je důležité pro celkovou koordinaci a paměť. Osvojí si rytmus textu s rytmem hudby a základní dobové kroky a prostorové formace.
Forma studia
cvičení.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Během studia si studenti osvojují psychosomatické dovednosti pro profesionální vystupování. Získají suverénní držení těla, fyzickou zdatnost, kondici a přirozenou koordinaci pohybu v prostoru s hudební předlohou (textem, zpěvem), rytmické a prostorové cítění, zvládají nezbytné dechové techniky a dynamiku a dílčí frázování pohybu (v propojení s danou hudební předlohou, textem a žánrem) tak, aby docílili sebejisté jevištní prezence.
Předmět vede ke správným pracovním návykům a k osvojení zásad profesní etiky.
Tematické okruhy:
tréninková část hodiny:
- základy baletní techniky a moderního tance, jógové ásany
- posilování, protahování, rozsah a síla pohybu přesnost a jistota provedení, rytmická a dynamická cvičení, dechové principy, skoky, rotace v pohybu na místě a v prostoru, pády na zem a zvedačky
- partneřina a nonverbální jednání
- “prostor a já, já a prostor“- bytí, existence v prostoru, rozdělení prostoru, scénické směry – divadelní vnímání
- navazování kontaktu s partnerem a ve skupině
- napětí x uvolnění,
- práce s partnerem, objektem, rekvizitou, kostýmem (náznak) a maskou
dílčí období a taneční styly:
- tance renesanční a barokní – pavana, gaillarde, menuet, gavota, allemande, aj.
- držení partnera a dobová etiketa (kostým, zbraň, vějíře, maska atd.)
- výsostné období Ludvíka XIV. královský dvůr a etiketa, dobové barokní tance a hudba, zvyky, prostorové formace choreografií
- vliv Ludvíka XIV. na rozvoj tance založení Královské akademie tance
- J. B. Lully a Molière
- improvizace na dané téma a fixace prostorového a pohybového aranžmá
- choreografie na dané téma a paměť
Forma výuky je praktická, skládá se z tréninků různých pohybových a tanečních technik a stylů.
Každé téma je doplněno seminářem teorie, videoukázkami, představeními.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BROCKETT, Oscar. Dějiny divadla. Rybka Publishers, 2019. ISBN 978-80-87950-66-1.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. Praha: Akademie múzických umění, 2005. ISBN 80-7331-026-0.
Odborná literatura ke klíčovým tématům z dějin tance a baletu, přímo související s vývojem hudby a opery.
Studijní materiály dostupné ve videotéce Nadace Jiřího Kyliána, v knihovně HAMU.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 75 %, aktivita ve výuce, plnění zadaných úkolů
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 18:00–19:30 | Marcela BENONIOVÁ | černý sál Hartigovský palác |
paralelka 10 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Zpěv (Bc) (povinný předmět hlavní)