Didaktika cembalové hry 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DCH2 | ZK | 1 | 1PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student má komplexní znalost škol zaměřených na basso continuo, improvizaci, historickou notaci a další specifické prvky cembalové techniky
- student se orientuje v instruktivním repertoáru pro cembalo
- student čerpá ze znalostí a zkušeností se známým repertoárem a dovede samostatně vybrat a osvojit si další repertoár
- student je schopen shromažďovat a využívat relevantní informace nalezené v knihovnách, internetových úložištích, muzeích, galeriích a dalších zdrojích
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem výuky je příprava studentů specializace Cembalo pro profesi pedagoga cembalové a komorní hry na ZUŠ.
Obsah předmětu v tomto semestru vychází z propojení praktických interpretačních dovedností a teoretických znalostí studentů se současnými pedagogickými postupy. Opírá se o studium škol hry bassa continua, improvizace a dalších doplňujících materiálů (zejména technických cvičení a edic fac-similé).
Tematické okruhy:
- rozdíly mezi výukou hry na klavír a na cembalo (basso continuo, improvizace, ladění a údržba nástroje, technika hry)
- diferencovaný a individuální přístup k žákům
- specifické problémy žáků, kteří přicházejí k cembalu od jiného nástroje (klavír, varhany)
- technická cvičení a etudy pro základní stupeň cembalové výuky
- výběr repertoáru z různých národních škol pro žáky rozdílných stupňů pokročilosti
- metodika hry z listu, improvizace a komorní hry na základním stupni
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BAIANO, Enrico. Cembalo spielen. Eine praktische Anleitung für Pianisten, Organisten und Cembalisten. Bologna: Ut Orpheus edizioni, 2013, 228 s. ISMN 979-0-2153-2065-9.
BAIANO, Enrico. Method for harpsichord: a practical guide for pianists, organists and harpsichordists. Bologna: Ut Orpheus edizioni, 2010, 221 s. ISMN 979-0-2153-1882-3.
Doporučená literatura:
Součástí literatury je v tomto semestru studium v současné praxi užívaných škol bassa continua i improvizace a jejich metodických poznámek a statí. Dále studium vybraných kapitol z českých i zahraničních metodik poskytujících srovnání pohledu různých autorů na jednotlivé oblasti výuky žáka.
AHLGRIMM, Isolde. Manuale der Orgel- und Cembalotechnik. Wien: Doblinger, 1982, 78 s. ISBN 3–900035-71-7.
BOQUET, Pascal.; REBOURS, Gérard. 50 renaissance & baroque standards: with variants, examples & advice for playing & improvising on any instrument. Bressuire: Fuzeau, 2007, 143 s. ISBN-13: 979-0049063968.
BUCKLEY, Emer. Fac-similés et Enseignement. Clavecin. 1er cycle volume 1. Courlay: Fuzeau, 2003, 16 s. ISBN 979-0230658485.
BUCKLEY, Emer. Fac-similés et Enseignement. Clavecin. 2eme cycle volume 1. Courlay: Fuzeau, 2003, 16 s. ISBN 979-0230658492.
CHRISTENSEN, Jesper Boje. Základy generálbasové hry v 18. století: učebnice dle historických pramenů. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 154 s. ISBN 9788074600128.
LAIZÉ, Michel. La basse continue pour petits et grands: Méthode permettant aux jeunes musiciens de commencer à accompagner, à improviser sur le clavecin ou l'orgue. Strasbourg: Cahiers du Tourdion, 2000, 148 s.
LINDLEY, Mark; BOXALL, Maria. Early Keyboard Fingerings: A Comprehensive Guide. Mainz: Schott, 1992, 98 s. ISBN 0-946535-21-3.
MORABITO, Laure.; ZYLBERAJCH, Aline. Premiers Fac – Similés, Clavecin. Cahier I., II. Courlay: Fuzeau, 2001, 20 s., 29 s. ISBN 979-0230670753.
MORAND, Martial. Basse chiffrée I. 2011.
z: http://jacques.duphly.free.fr/Basse_Chiffree/Basse-Chiffree_Martial_Morand_Vol1.pdf
MORAND, Martial. Basse chiffrée II. 2011.
z: http://jacques.duphly.free.fr/Basse_Chiffree/Basse-Chiffree_Martial_Morand_Vol2.pdf
MORAND, Martial. Basse chiffrée III. 2011.
http://jacques.duphly.free.fr/Basse_Chiffree/Basse-Chiffree_Martial_Morand_Vol3.pdf
WILLI, Barbara Maria. Generálbas, aneb kdo zavraždil kontrapunkt? Brno: Musica Sacra, 2010. 33 s. ISBN 978-80-254-6493-9.
Pomůcky:
Součástí přednášek je praktické předvedení pomůcek a hudebních her, které se stále proměňují podle aktuálního vývoje cembalové pedagogiky.
Využívány jsou rovněž aktuální nahrávky z dětských vystoupení, soutěží a pedagogických seminářů.
Hodnoticí metody a kritéria
Student během ústní zkoušky prokáže, jak si osvojil a pochopil témata probíraná v předmětech Didaktika cembalové hry 1 a 2.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje