Didaktika klavírní hry 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DKLH3 | Z | 2 | 2PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student se orientuje ve volbě metod a forem elementární výuky podle věku začátečníků, jejich schopností a zaměření
- student zná základní notové materiály a pomůcky pro klavírní výuku na základním stupni uměleckého školství
- student dokáže skloubit ve vyučovací hodině začátečníka látku ze tří oblastí jeho rozvoje: prohlubování hudebnosti, hry na nástroj a práce s notovým textem
- student je schopen vytvořit studijní plán žáka podle jeho pokročilosti a vést ho soustavně při studiu klavírního repertoáru
- student dokáže připravit žáka na zkoušky a veřejná vystoupení, motivovat ho pro účast v soutěžích a hodnotit jeho výkon ve výuce
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Současné světové trendy elementární klavírní pedagogiky s důsledky vývoje na všech dalších stupních pokročilosti žáků. Praktická aplikace poznatků z psychologie, fyziologie, didaktiky a dalších oblastí vědy i komplexní estetické výchovy a výchovy uměním směřující k optimálnímu rozvíjení umělecké osobnosti klavíristy. Přehled o vyučovacích postupech klavírní hry zaměřených na oblast základní umělecké školy.
Tematické okruhy:
- diferencovaný a individuální přístup k žákům
- přehled významných klavírních škol současnosti a jejich charakteristiky
- kombinace škol a výběr vyučovacích metod pro žáky různého věku a zaměření
- rozvíjení specifických hudebních schopností a dovedností v klavírní výuce
- metodické postupy při výuce hry na klavír z hlediska nástrojové techniky
- práce s notovým textem a hra z not
- rozvíjení umělecké osobnosti žáka
- repertoár žáka na základním stupni klavírního vzdělávání a skloubení jeho základních elementů ve vyučovací hodině
- technická cvičení pro základní stupeň klavírní výuky
- etudy pro základní stupeň klavírní výuky
- výběr přednesových skladeb z různých stylových období pro žáky různých stupňů pokročilosti
- metodika hry z listu, improvizace, hry v klavírním duu a komorní hry na základním stupni
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
JUDOVINA – GALPERINA, Taťána Borisovna. U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. Brno: Lynx, 2000. ISBN 9788090293204.
MARTIENSSEN, Carl Adolf. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: VŠMU, 2010. ISBN 978-80-89504-03-9.
VLASÁKOVÁ, A. Klavírní pedagogika I. Praha: NAMU 2003. ISBN 80-7331-005-8.
Doporučená literatura:
DÍTĚ U KLAVÍRU – sborník. Praha: Supraphon, 1977.
GRINDEA, Carola. Great Pianists and Pedagogues in conversation with Carola Grindea. Londýn: Kahn & Averill, 2008. ISBN 978-1871082876.
Součástí literatury je v tomto semestru studium v současné praxi užívaných klavírních škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a statí. Dále studium vybraných kapitol z českých i zahraničních metodik poskytujících srovnání pohledu různých autorů na jednotlivé oblasti výuky žáka.
Pomůcky:
Součástí přednášek je praktické předvedení pomůcek a hudebních her, které se stále proměňují podle aktuálního vývoje klavírní pedagogiky a mobilních aplikací.
Využívány jsou rovněž aktuální nahrávky z dětských vystoupení, soutěží a pedagogických seminářů.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě prověření znalostí vycházejících z tematických okruhů tohoto semestru a přednesení referátu o rozsahu 2 NS charakterizujícího jednu zahraniční klavírní školu.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje