Hra na harfu 8
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HARF8 | ZK | 10 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Student vykazuje šíři a/nebo hloubku odborných znalostí a dokládá zběhlost v řadě různých stylů a/nebo má výrazné a individuální vyjádření v jednom konkrétním stylu.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V tomto semestru přistupuje pedagog ke studentovi jako k výrazné hudební osobnosti, která nemá zjevné problémy ve hře na nástroj. Vlastní tvůrčí činnost studenta, precizně zvládnutou prstovou techniku, kvalitní tón a intonaci posouvá stále výše se snahou dosáhnout dokonalého provedení co největšího počtu skladeb, a to především z repertoáru mezinárodních soutěží. Je akceptován příklon některých studentů k interpretaci skladeb současníků a mnohdy experimentátorů s nástroji. Předmět vychází z nejnáročnějších požadavků na studentovu přípravu. Skladby jsou voleny po technické stránce, ale i po interpretační co možná nejnáročněji. V souvislosti s volbou repertoáru je také často vybíráno zajímavé téma diplomové práce, které by erudovaně doplnilo a rozvinulo dosavadní vědomosti o daném oboru.
Tematické okruhy:
- Maximální rozvíjení a posílení předností studenta především v oblasti tónové kultury a vlastní muzikálnosti
- Hledání nových výkladů moderního kompozičního jazyka v souvislosti s moderními technikami hry na hudební nástroje
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Studium soutěžního a koncertního repertoáru
- Volba tématu diplomové práce
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy:
SCHMIDT, Eric. Etudes 4–5
SALZEDO, Carlos. Studie
Díla pro sólovou harfu:
SANCAN, P. Variace
PARISH-ALVARS, Elias. Fantasie
FAURÉ, Gabriel. Impromptu
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Roční doby
BACH, Johann Sebastian. Partita, Suity
SCARLATTI, Domenico. Sonáty (výběr pomalá a rychlá)
HAYDN, Joseph. Sonáty
CASELLA, Alfredo. Sonáta 2. – 3. věta a další
SMETANA, Bedřich. Vltava
Koncerty:
KRUMPHOLZ, Jan Křtitel. Koncert č. 3
GINASTERA, Alberto. Koncert pro harfu 2. – 3. věta
BOIELDIEU, Francois Adrien. Koncert pro harfu 2. – 3. věta
PARISH-ALVARS, Elias. Concertino
CASTELNUOVO TEDESCO, M. Koncert pro harfu
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Požadavky pro udělení atestace: aktivní účast ve výuce, provedení ročníkového recitálu, účast na seminářích v roli interpreta, postupová zkouška před komisí pedagogů KSN
Dvě etudy různého charakteru
Dvě sólové skladby různého stylového období (jedna v sonátové formě) z předepsaného repertoáru
Jeden koncert z předepsaného repertoáru
Další požadavky: docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje