Hra na violoncello 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HNV4 | ZK | 9 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek.
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem.
- uvědomuje si, reflektuje a rozvíjí vlastní styl učení se a k tomu potřebné dovednosti a strategie.
- student je vybaven technickou a interpretační zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení náročnějšího a rozsáhlejšího hudebního repertoáru v porovnání s prvním ročníkem.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na violoncello je klíčovým studijním předmětem specializace Violoncello v rámci studijního programu Strunné nástroje. Cílem a prioritou předmětu ve čtvrtém semestru je vytvářet profil vlastní osobnosti pomocí skladeb, které disponují možnostmi využití studentovy fantazie. Pedagog vede budoucího umělce k samostatnosti, realizaci vlastních hudebních představ a k obhajobě svých hudebních názorů.
Kromě posilování technické zdatnosti studenta a rozvoje schopností individuálního hudebního projevu se studenti seznamují s historií nástrojové techniky. Vývoj nástroje violoncello úzce souvisí s technikami hry v současnosti. Trendy ve vývoji nových materiálů, sklolamináty, uhlíková vlákna, ušlechtilé kovy, to je dnešní řešení mnoha dílů nástroje. Jen ve smyčci, který fakticky finální zvukovou paletu dotváří, je použití uhlíkových vláken stále častější. Vývoj bodce, který svou řízenou vibrací carbonových materiálů vibrace violoncella ovlivňuje, je další kapitolou poznávání charakteru zvuku nástroje. Souvislost mezi technickým vybavením violoncella a způsobem hraní je zřejmá a prokazatelná. Rozvíjeny jsou zdravé fyziologické a psychologické návyky spojené s cvičením, studiem ale také veřejným provozováním hudby.
Tematické okruhy:
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- orientace v různých stylových obdobích, v tomto semestru se zvláštní pozorností na specifiku interpretace romantického období
- rozvoj virtuózní techniky s ohledem na její adekvátní použití v konkrétních skladbách
- provedení ročníkového koncertu v rozsahu poloviny recitálu
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Stupnice – v různých tóninách, především ve vztahu k tóninám repertoáru, na kterém student pracuje.
Etudy:
DOTZAUER, Friedrich: č. 82, 83
GRUTZMACHER, Friedrich: č. 15
PIATTI, Alfredo: Op. 25 – Capriccio Nr. 2 a 4
POPPER, David: Op. 73 č. 8, 9
Sólový repertoár:
BACH, Johann Sebastian: sólová suita č. 3 C dur, Preludium, Allemande, Courante
nebo REGER, Max: Op.131 – Suita d moll č. 2 Preludium, Largo, Gavotta
Koncert:
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič: Variace na Rokokové téma, op.33
DVOŘÁK, Antonín: Rondo g moll, op. 94
HAYDN, Joseph: 1. věta z Koncertu D dur Hob VIIb-2, kadence Reiner Ginzel-Vídeň
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce, provedení ročníkového koncertu v rozsahu poloviny recitálu. Zkouška před komisí pedagogů katedry – 2 etudy, virtuózní skladba, koncert z období romantismu nebo 20. století.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje