Didaktika / Vyučovatelská praxe vysokých smyčců 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105VPVS1 | Z | 1 | 6PS+6SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student rozumí otázkám, zahrnutých ve výše uvedených tematických okruzích.
- student dovede fyzicky vštípit základní dovednosti: držení smyčce, tvoření tónu, dovedení levé paže k hmatníku a stavbu základních prstokladů. Na tomto podkladu dovede provést korekturu chybných návyků z předchozího školení žáka.
- student dokáže popsat metody k dosažení správného vedení pravé ruky a postavení a práci levé ruky na hmatníku
- student zná základní užívaný repertoár, dovede v praxi uplatnit didaktické zásady i svoje hráčské zkušenosti.
dokáže specifikovat metody k dosažení synchronizace pravé a levé ruky
Forma studia
přednáška, seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu Didaktika / Vyučovatelská praxe vysokých smyčců je doplnění a shrnutí vědomostí získaných v 5. – 6. ročníku konzervatoře a jejich podstatné rozšíření, potřebné pro získání kvalifikace k výuce nejen na základním, ale i na středním stupni škol. Jde nejen o teoretickou, ale i praktickou přípravu studentů na kvalifikovanou a hodnotnou pedagogickou práci.
Vyučovatelská praxe probíhá na ZUŠ Stodůlky, na Konzervatoři v Praze nebo na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
Porozumění hudebnosti
Fungování senzomotoriky a procesů učení
Ontogeneze vzniku ovládaných pohybů
Vlivy kineziologie na herní dovednosti
Jednolitost a koordinace činnosti hráčových rukou
Vůdčí role sluchu a pravé ruky
Akustické a psychologické základy intonace
Detailnější rozbor jednotlivých hráčských technik
Výběr repertoáru a výukového materiálu, role jeho jednotlivých složek
Naučení dovedností výuky na základě fyzického kontaktu se žákem, přenosu herních pocitů.
Individuální práce s každým studentem, práce s modelovými žáky.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
PAZDERA, Jindřich. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Třetí vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2015. ISBN 978-80-7331-349-4.
Doporučená literatura:
GALAMIAN, Ivan. Principles of Violin Playing & Teaching. Dover Publications, 2013. ISBN 0486498646
JANKELEVIČ, Jurij. Výměny poloh, BRNO: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 1992.
KOGAN, Grigorij Michajlovič. Před branou mistrovství: psychologické předpoklady úspěšnosti hudebníkovy práce. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-227-5.
Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test obsahující otázky ze základních okruhů vyučovacích činností, aktivní účast ve výuce, diskuse ověřující základní znalosti studenta v oblasti didaktických zásad a metodických postupů používaných při výuce hry na housle a violu. Student prezentuje vlastní názor na řešení jednotlivých problémů v procesu výuky a osvojuje si základní didaktické zásady a dovednosti, získání zručností v oblasti výuky na bázi přenosu pocitů.
Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží e-mailem od vyučujícího.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje