Didaktika/Vyučovatelská praxe dechových nástrojů 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106DVP1 | Z | 1 | 6PS+6SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student zvládá výukovou problematiku na základních, středních i vysokých školách a má dostatečné vědomosti pro řešení metodických a didaktických požadavků.
Forma studia
přednáška, seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem výuky předmětu je zvládnutí metodických, pedagogických a didaktických zásad a postupů, které jsou nezbytné pro kvalitní výuku na základním, středním i terciálním stupni vzdělávání.
Na přednáškách a seminářích je zvolena interaktivní metoda výuky, při níž si pedagog opakovaně ověřuje znalosti v hlavní disciplíně (didaktika) i v dalších příbuzných disciplínách (pedagogika, metodika hry na nástroj, vyučovatelská praxe). Specifické nástrojové, stylové a výrazové problémy jsou řešeny v rámci předmětů Hra na fagot/ flétnu/ hoboj/ klarinet/ lesní roh/ pozoun/ trubka/ tuba.
Vyučovatelská praxe probíhá na ZUŠ Stodůlky, na Konzervatoři v Praze nebo na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
- příprava na umělecký výkon /vystoupení, koncert, soutěž/
- průprava k technickému zvládnutí skladeb /dechová cvičení, technická cvičení, hra stupnic a akordů/
- komorní hra jako fenomén hudební spolupráce a personálních vztahů
- individualita, genetická vybavenost, rozvoj osobnosti, její profilace a ověřování praxí
- základní umělecká škola /zájmová činnost/, Konzervatoř /výkonnostní činnost/, Vysoká škola /vrcholová činnost/ a jejich vzájemnost ve výukovém prolínání
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HLAVÁČ, Jiří. Metodika hry na klarinet. Praha: NAMU, 2014. ISBN 978-80-7331-305-0.
OPATŘIL, Stanislav. Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha: SPN, 1985.
Doporučená literatura:
OPATŘILOVÁ, Marie. Sebevýchova vysokoškolských studentů. Olomouc: Univerzita J. E. Purkyně, 1984.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě ústního pohovoru, při kterém student prokáže zvládnutí stanovené látky zimního semestru, výuky a její analýzy.
Další požadavky na studenta: minimální docházka 75 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje