Hra na fagot 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106FAG1 | Z | 9 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- student disponuje interpretační a technickou zdatností a je připraven ke kvalitnímu veřejnému výkonu vybraných barokních a klasicistních koncertů.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na fagot je hlavním studijním předmětem specializace Fagot v rámci studijního programu Dechové nástroje. Tento předmět má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče v orchestru. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studenta po stránce umělecké i technické. Student se seznamuje s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a zároveň získává přehled o specifických rysech hudby různých stylových a žánrových okruhů.
Cílem předmětu v prvním semestru je napravit dílčí technické nedostatky, pokud student s nějakými do studia přichází. Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Je zahájen proces postupného rozvíjení individuálního hudebního projevu studenta s důrazem na jeho vlastní uměleckou tvořivost. Hudební cítění a principy interpretace se vyučují na koncertech a sonátách barokních a klasicistních skladatelů, např. A. Vivaldiho, G. P. Telemanna, J. N. Hummela či W. A. Mozarta.
Tematické okruhy:
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- vystižení obsahu a smyslu interpretovaného díla
- práce na zvládnutí virtuózní techniky
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy:
PIVOŇKA, Karel. Technické a rytmické etudy
MILDE, Ludvík. Technické etudy
BOZZA, Eugène. 15 etudes journaliéres pour basson.
Díla pro sólový fagot:
BRAUN, J. D. Solos
Koncerty:
VIVALDI, Antonio. koncerty
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert B dur K. 191
HUMMEL, Jan Nepomuk. Koncert F dur
DAVID, Ferdinand. Concertino B dur Op. 12
KOŽELUH, Antonín. Koncert C dur
Sonáty:
BÖDDECKER, Philipp Friedrich. Sonata sopra La Monica (fagot, housle a basso continuo)
GALLIARD, Johann Ernst. Sonáta F dur (fagot a basso continuo)
MARCELLO, Benedetto. Sonáta e moll (fagot a basso continuo)
TELEMANN, Georg Philipp. Sonáta e moll (fagot a basso continuo), Sonáta f moll (fagot a masso continuo)
MOZART, Wolfgang Amadeus. Sonáta B dur K 292 (fagot a klavír nebo violoncello)
-stupnice, rozložené akordy, nástrojová cvičení, minimálně 4 etudy
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast na hodinách, přehrávka předem zadaných skladeb.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje