Hra na fagot 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106FAG3 | Z | 9 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- uvědomuje si, reflektuje a rozvíjí vlastní styl osvojování zadané literatury, k němuž využívá dosud získané dovednosti a strategie
- student disponuje interpretační a technickou zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení náročnějších přednesových skladeb.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu Hra na fagot 3 je vybavení studenta všemi schopnostmi, které při hře na nástroj potřebuje. Pedagog hledá společně se studentem směr, jak zvládnout hru na nejvyšší možné úrovni jak po technické stránce, tak intonační, nátiskové, tónové a interpretační. Všechny nároky, které byly kladeny v předmětu Hra na fagot 1 a 2 jsou nyní dále zdokonalovány pomocí individuálních cvičení a etud - K. Pivoňka, L. Milde, M. Bitsch, P. M. Dubois. Důkladná pozornost se také obrací k fenoménu správného, jemného nasazení a násobného staccata. Student se učí více druhů nasazení - jemné, akcentované a ve staccatu nejen rychlosti, ale především délce jednotlivých nasazovaných tónů. Poznatky se procvičují nejen na etudách, které odpovídají výše zmiňovanému charakteru hry, ale rovněž na přednesových skladbách - koncerty A. Vivaldiho, C. M. von Webera, J. Pauera, M. Spisaka atd. Student je veden ke schopnosti řešit technickou a interpretační obtížnost a efektivně navrhovat strategii vyřešení. Rozvíjí se též psychologické návyky spojené s veřejným vystupováním.
Tematické okruhy:
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- orientace v různých stylových obdobích
- práce na zvládnutí virtuózní techniky
- příprava ročníkového koncertu v rozsahu poloviny recitálu
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy:
PIVOŇKA, Karel. Technické a rytmické etudy
MILDE, Ludvík. Technické etudy
BOZZA, Eugène. 15 etudes journaliéres pour basson
BITSCH, Marcel. Vingt etudes pour basson
Díla pro sólový fagot:
BRAUN, J. D. Solos
BACH, Johann Sebastian. Suita no. 1 G dur BWV1007, Suita no. 3 C dur BWV1009
Koncerty:
VIVALDI, Antonio. koncerty
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert B dur K. 191
HUMMEL, Jan Nepomuk. Koncert F dur
DAVID, Ferdinand. Concertino B dur Op. 12
KOŽELUH, Antonín. Koncert C dur
PAUER, Jiří. Koncert pro fagot
SPISAK, Michal. Koncert pro fagot
BERWALD, Franz. Koncertní kus op. 2
WEBER, Carl Maria von. Koncert pro fagot F dur Op. 75, Andante e Rondo ongraresse Op. 35
LOBOS, Heitor Villa. Ciranda das sete notas
Sonáty:
BÖDDECKER, Philipp Friedrich. Sonata sopra La Monica (fagot, housle a basso continuo)
GALLIARD, Johann Ernst. Sonáta F dur (fagot a basso continuo)
MARCELLO, Benedetto. Sonáta e moll (fagot a basso continuo)
TELEMANN, Georg Philipp. Sonáta e moll (fagot a basso continuo), Sonáta f moll (fagot a masso continuo)
MOZART, Wolfgang Amadeus. Sonáta B dur K 292 (fagot a klavír nebo violoncello)
DŘÍZGA, Eduard. Scherzo
LUCKÝ, Štěpán. Introdukce a capriccio
PIERNÉ, Gabriel. Solo de koncert
-stupnice, rozložené akordy, nástrojová cvičení, chromatické postupy v sekundách, terciích a kvintách, minimálně 4 etudy
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet: aktivní účast v hodinách, účast v semináři dechových nástrojů v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje