Hra na fagot 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106FAG4 | ZK | 9 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- uvědomuje si, reflektuje a rozvíjí vlastní styl učení se a k tomu potřebné dovednosti a strategie
- student umí hodnotit a popsat svou představu o barvě fagotového tónu, technické dokonalosti a stylové interpretaci.
- student je technicky a interpretačně zdatný a disponuje vlastním hudebním názorem.
- veřejné provedení náročnějšího a rozsáhlého repertoáru je na vysoké úrovni.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Prioritou předmětu ve čtvrtém semestru je vytvářet profil vlastní osobnosti pomocí skladeb, které disponují možnostmi využití studentovy fantazie. Pedagog vede budoucího umělce k samostatnosti, realizaci vlastních hudebních představ a k obhajobě svých hudebních názorů. Veškerá problematika týkající se hry na fagot by měla být vyřešena - technická dokonalost, tónová kultura, nasazení a intonace. Disponovaní studenti mají zvládnutou techniku násobného staccata. Implementace vlastní osobnosti do interpretované hudby je cílem tohoto semestru. Přednesové skladby se obracejí k dílům, kde musí student zapojit vlastní myšlenky a hudební přesah, např. C. Saint-Saëns, H. Dutilleux, E. Bozza, J. Pauer, M. Arnold, G. Jacob, Z. Lukáš, L. Sluka atd.
Tematické okruhy:
- prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- orientace v různých stylových obdobích
- rozvoj virtuózní techniky s ohledem na její adekvátní použití v konkrétních skladbách
- provedení ročníkového koncertu v rozsahu poloviny recitálu
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy:
PIVOŇKA, Karel. Technické a rytmické etudy
MILDE, Ludvík. Technické etudy
BOZZA, Eugène. 15 etudes journaliéres pour basson
BITSCH, Marcel. Vingt etudes pour basson
DUBOIS, Pierre Max. Douze etudes pour basson
Díla pro sólový fagot:
BRAUN, JD. Solos
BACH, Johann Sebastian. Suita no. 1 G dur BWV1007, Suita no. 3 C dur BWV1009
ARNOLD, Malcolm. Fantazie
JACOB, Gordon. Partita
Koncerty:
VIVALDI, Antonio. koncerty
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert B dur K. 191
HUMMEL, Jan Nepomuk. Koncert F dur
DAVID, Ferdinand. Concertino B dur Op. 12
KOŽELUH, Antonín. Koncert C dur
PAUER, Jiří. Koncert pro fagot
SPISAK, Michal. Koncert pro fagot
BERWALD, Franz. Koncertní kus op. 2
WEBER, Carl Maria von. Koncert pro fagot F dur Op. 75, Andante e Rondo ongraresse Op. 35
LOBOS, Heitor Villa. Ciranda das sete notas
REJCHA, Antonín. Téma a variace
Sonáty:
BÖDDECKER, Philipp Friedrich. Sonata sopra La Monica (fagot, housle a basso continuo)
GALLIARD, Johann Ernst. Sonáta F dur (fagot a basso continuo)
MARCELLO, Benedetto. Sonáta e moll (fagot a basso continuo)
TELEMANN, Georg Philipp. Sonáta e moll (fagot a basso continuo), Sonáta f moll (fagot a masso continuo)
MOZART, Wolfgang Amadeus. Sonáta B dur K 292 (fagot a klavír nebo violoncello)
DŘÍZGA, Eduard. Scherzo
LUCKÝ, Štěpán. Introdukce a capriccio
PIERNÉ, Gabriel. Solo de koncert
SAINT-SAËNS. Camille. Sonáta Op. 168
DUTILLEUX, Henri. Sarabande et Cortege
BOZZA, Eugene. Recit, Sicilienne et Rondo, Fantasie
LUKÁŠ, Zdeněk. Rondo
SLUKA, Luboš. Sonáta
-stupnice, rozložené akordy, nástrojová cvičení, chromatické postupy v sekundách, terciích a kvintách, minimálně 4 etudy
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, účast v semináři dechových nástrojů v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb, provedení ročníkového koncertu v rozsahu poloviny recitálu.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %
V závěru semestru je hodnocený progres hráčských dovedností v komparaci s prvním ročníkem studia.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje