Hra na lesní roh 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106LER1 | Z | 9 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky studia:
- student si osvojil efektivní a vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek.
- student získal řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem.
- student je vybaven technickou a interpretační zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení relativně méně náročného a rozsáhlého hudebního repertoáru v porovnání s vyššími ročníky.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na lesní roh je klíčovým studijním předmětem specializace Lesní roh v rámci studijního programu Dechové nástroje. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studenta po stránce umělecké i technické. Student se seznamuje s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a zároveň získává přehled o specifických rysech hudby různých stylových a žánrových okruhů.
Cílem předmětu v prvním semestru je napravit dílčí technické nedostatky, pokud student s nějakými do studia přichází. Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Je zahájen proces postupného rozvíjení individuálního hudebního projevu studenta s důrazem na jeho vlastní uměleckou tvořivost.
Zásadním krokem na počátku studia také je koordinovaná analýza uměleckých přání i reálně dosažitelných cílů zohledňující fyzické, mentální, umělecké i nástrojové dispozice adepta a vytvoření individuálního, strategicky pojatého studijního plánu s cílem dosáhnout nejvyššího možného uplatnění v profesionálním provozu. Prioritou je též získání plného přehledu o dění na poli oboru doma i v zahraničí, syntéza nejhodnotnějších atributů jednotlivých škol a jejich integrace do vlastního projevu s přihlédnutím k udržení mezinárodně oceňovaných aspektů české hornové školy.
Tematické okruhy:
- rozvoj a upevňování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- cílené tříbení umělecké osobnosti, kreativity a aktivního přístupu
- snaha o hledání objektivního a poučeného výkladu děl
- důraz na neustálou a precizní analýzu alikvotního spektra tónu jakožto neúprosného ukazatele vhodnosti použité herní techniky (polohy jazyka, objemu a tlaku vzduchu, volby ladění nástroje atd) a prioritního faktoru komorní a orchestrální přizpůsobivosti, jakož i ideální rezonance zvuku v rozličných akustických podmínkách
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy:
např. Maxime-Alphonse, A. Koprasch, P. M. Dubois, M. Bitsch, E. Bozza, J. F. Gallay, J. S. Bach (suity pro vcl), A. Belloli, E. Kaucký, Z. Divoký ad.
Koncerty:
např. G. Ph. Telemann, Ch. Foerster, J. J. Quantz, F. X. Pokorný, W. A. Mozart, F. A. Rossler - Rosetti, J. V. Stich - Punto, J. Haydn, F. Strauss, R. Strauss, R. Gliere, P. Hindemith, O. Schoeck ad.
Literatura ostatních forem:
L. van Beethoven, L. F. Dauprat, W. A. Mozart, J. B. Duvernoy, C. M. von Weber, R. Schumann, P. Dukas, P. Kofroň, E. Hlobil, J. Francaix, P. Hindemith, A. Downes, P. Seabourne ad.
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast během cvičení, aktivní přístup v domácí přípravě, obecný zájem o obor i všeobecné dění v něm, přehrávka předem zadaných skladeb.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje