Didaktika a metodika KT 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DMKT1 Z 3 2ST česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Podrobná znalost techniky klasického tance, tj. pohybový „slovník“ čítající na 600 pas a temps, všech pozic, póz a placements chodidel, nohou, paží, zápěstí, trupu (boků, pasu, ramen, lopatek) a hlavy.

Schopnost metodicky analyzovat základní prvky techniky klasického tance, artikulovat pedagogické principy výuky klasického tance, správně zadávat a vysvětlovat jednotlivé prvky, rozpoznat chybné provedení a opravovat žáky.

Student chápe skladbu cvičení a kompozici vazeb v rámci hodiny i delšího období s ohledem na vývoj fyzických dispozic tanečníků.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Úvod do taneční pedagogiky 1, Pedagogický proseminář 1

Obsah kurzu

Předmět je zaměřen na metodický rozbor základních prvků techniky klasického tance a je propojen svým praktickým rysem s výukou Úvodu do taneční pedagogiky a Pedagogickým proseminářem. Ve výuce jde o pochopení skladby cvičení, propracovávání vazeb a principů správného zadání a vysvětlení prvků.

Průběžně probíhají diskuse nad záznamy výuky a tréninků nebo na základě hospitací na vybraných uměleckých školách. Takto koncipovaná práce umožňuje chápat a aplikovat v praxi celou škálu prvků, vazeb, kombinací v technice KT, rozvíjí kreativitu a schopnost pedagogického vnímání.

Součástí předmětu je také aktivní účast a reference z určených workshopů a seminářů pořádaných nejen katedrou tance, které slouží jako podkladový materiál do portfolia studenta.

Tematické okruhy:

1)základní fyzické dispozice a jejich rozvoj pro provedení klasické taneční techniky

2)verbální pedagogický projev

3)názorný pedagogický projev (estetická úroveň předvedení a provádění všech pohybů představujících hlavní znaky a styl této techniky)

4)kinestetické působení (soulad fyzického a duševního výkonu, vědomí umístění těla v prostoru, zásady tempo-rytmu)

5)principy korekce a sebekorekce (sebereflexe)

6)artikulace výuky pedagogických principů základní pohybové abecedy klasického tance

7)způsob rozvoje žádaných fyzických dispozic přesně dávkovaným režimem zátěže

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 117 s.

BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 125 s.

TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 319 s.

VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. 1. vyd. Praha: SPN, 1980. 127, [1] s.

Doporučená literatura:

GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.

JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993. 79 s. il.

KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca : s 1 po 8 klass. 2. dopl. vyd. Leningrad: Iskusstvo, 1981. 260 s. il.

KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968. 261 s. obr. příl.

SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.

WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.

E-learning: https://www.moodle.amu.cz

YOUTUBE – odkazy k daným tématům

Bakalářské a magisterské diplomové práce

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet v prvním semestru je udělen na základě prověření znalostí, obratnosti a dovedností při zadávání zavedených vazeb ve struktuře tréninku klasického tance.

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia na základě absolvovaných hospitací a workshopů

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů