Didaktika a metodika KT 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMKT6 | ZK | 4 | 4ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance střední etapy výuky (4. - 3. ročník taneční konzervatoře).
- Schopnost zcela samostatně vést taneční lekci.
- Rozvoj metodického myšlení, pochopení a porozumění principům techniky klasického tance,
- Dovednost logicky řadit a kombinovat prvky dané etapy výuky, vytvářet odpovídající kombinace a následně dokázat vytvořit a prakticky vést celou taneční lekci. To vše na základě orientace v hudebním doprovodu, včetně komunikace s korepetitorem.
- Analýza pedagogické prezentace a vzájemná zpětná vazba, jak od pedagoga, tak od studentů.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Pedagogický seminář KT 4
Obsah kurzu
Detailní rozbor prvků techniky klasického tance střední etapy výuky - 4. a 5. ročníku podle osnov osmileté Taneční konzervatoře.
Východiskem k výuce je ucelený a osvědčený systém A. Vaganovové, který systematicky rozvíjí výuku prvků klasického tance od té nejjednodušší formy až k mistrovskému zvládnutí techniky KT.
Vedle toho je kladen důraz na hledání nových cest a možností ve výuce KT, stejně tak na znalost fungování těla, navazování na poznatky a znalosti z předmětu Taneční medicína.
Smyslem procvičování a analyzování jednotlivých prvků, včetně vedení celé lekce, je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.
Důraz je kladen na individuální přístup ke každému studentovi.
Tematické okruhy:
- rozbor a analýza nových prvků allegra (orientační seznam):
allegro:
především „střední“ skoky, začátek výuky „velkých“ skoků
- všechny základní skoky se obohacují o battu: échappé, assemblé, petit jeté, ballonné, entrechat: royal, quatre, trois, cinque, základní brisé vpřed a vzad, petit i grand assemblé s postupem z místa, grand sissonne ouverte na místě i s postupem, grand sissonne fermé, fondu, grand sissonne tombé, grand temps lié sauté, petit i grand emboité, pas ballotté, pas failli, pas jeté fermé, pas jeté fondu, rond de jambe en l´air sauté- simple i double, pas chassée, skoky prováděné en tournant: échappé, changement - tour en l´air, sissonne simple i ouverte, petit jeté, pas emboité, grand pas jeté do různých póz
Doporučená nebo povinná literatura
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 117 s.
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 125 s.
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec : škola mužské interpretace. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 319 s.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. 1. vyd. Praha: SPN, 1980. 127, [1] s.
Doporučená literatura:
GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.
JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993. 79 s. il.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca : s 1 po 8 klass. 2. dopl. vyd. Leningrad: Iskusstvo, 1981. 260 s. il.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968. 261 s. obr. příl.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.
WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOUTUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
ústní zkouška z praktické i teoretické znalosti metodiky klasického tance střední etapy výuky (4. - 5. ročník)
Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, hospitace na taneční konzervatoři a v baletním studiu včetně písemné reflexe
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje