Hudba pro tanec 20. a 21. století 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107HXX1 | Z | 2 | 2PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi soudobé hudby, získá dovednost chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance.
Student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.
Forma studia
přednášky
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Obsahem předmětu Hudba pro tanec 20. a 21. století 1 je poskytnout základní informaci z oblasti vývoje hudby 20. a 21. století, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích soudobé hudby, základní orientaci v experimentálních hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.
Témata přednášek postihují vývoj moderní hudby ve světě a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu jsou osobnosti světového významu v období 20. a 21. století, které významným způsobem zasáhly do vývoje kultury a současného umění, anebo které úžeji spolupracovaly s osobnostmi z oblasti tance. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.
Tematické okruhy:
- Základní směry a tendence v hudbě 20. a 21. století
−nové kompoziční přístupy – vzájemná inspirace tance a hudby
−hudební experiment, hledání nové zvukovosti
−přehled nových kompozičních technik: hudba seriální, témbrová, aleatorická, minimalistická, elektoakustická, elektronická, etnická, cross-overová ad.
−improvizace, alternativní hudební přístupy
−přehled hlavních evropských center moderní hudby
- Hudba první poloviny 20. století, vývoj hudby mezi světovými válkami
– politicko – společenský vliv na vývoj hudebního umění
−hudební formy a nové přístupy k hudbě doprovázející taneční umění v hlavních evropských centrech (v přehledu)
−Claude Debussy a jeho vliv na hudební vývoj v Evropě
−Eric Satie a jeho vliv na rodící se neoklasické kompoziční přístupy, městský folklor jako tematický fenomén
- Neoklasicismus jako nové kompoziční východisko
−Pařížská šestka (Darius Milhaud, Arthur Honegger, ad.)
−Sergej Prokofjev
−vliv Igora Stravinského na další hudební vývoj nové hudby v Evropě, serialita
−význam hudby spojené s tancem, rytmus a jeho význam v nové kompozici
−Sergej Ďagilev a jeho klíčová úloha v rozvoji neoklasického baletu
- Vliv jazzu, lidové tvorby a městského folkloru na meziválečnou hudbu
−Bohuslav Martinů, Béla Bartók, (folklorismus – neofolklorismus), Paul Hindemith
−proměny kompozičních přístupů, kompoziční práce s náměty a inspiracemi mimo oblast vážné hudby
−proměna kompozičního jazyka v rámci neoklasických forem
−mikrointervaly jako východisko (A. Hába ad.)
- Dodekafonie jako nový kompoziční přístup, atonalita
−Druhá vídeňská škola (A. Schönberg, A. Berg, A. Webern)
−navazující mladší tvůrci a jejich experimentální kompoziční přístupy (exotismus, meditace, totální organizace hudebního materiálu, apod.)
−vzájemná inspirace tance a hudby a centra experimentů a uměleckého hledání - Darmstadt: P. Boulez – K. Sotckhausen – L. Nono, (Donaueschingen)
−Olivier Messiaen a jeho originální kompoziční intence, (práce s mody - modalita)
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby I. - IV. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.
Doporučená literatura:
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.
Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.cz/amu
Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test: úspěšnost 70 %
Další požadavky: Docházka 75 %
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje