Hudba pro tanec 20. a 21. století 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KHXX1 | Z | 2 | 10PS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení: student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.
Forma studia
přednášky
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Obsahem předmětu Hudba pro tanec 20. a 21. století 1 je poskytnout základní informaci z oblasti vývoje hudby 20. a 21. století, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích soudobé hudby, základní orientaci v experimentálních hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.
Témata přednášek postihují vývoj moderní hudby ve světě a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu jsou osobnosti světového významu v období 20. a 21. století, které významným způsobem zasáhly do vývoje kultury a současného umění, anebo které úžeji spolupracovaly s osobnostmi z oblasti tance. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.
Tématy prvního semestru jsou:
- Základní směry a tendence v hudbě 20. a 21. století
nové kompoziční přístupy – vzájemná inspirace tance a hudby
hudební experiment, hledání nové zvukovosti
přehled nových kompozičních technik: hudba seriální, témbrová, aleatorická, minimalistická, elektoakustická, elektronická, etnická, cross-overová ad.
improvizace, alternativní hudební přístupy
přehled hlavních evropských center moderní hudby
- Hudba první poloviny 20. století, vývoj hudby mezi světovými válkami
– politicko – společenský vliv na vývoj hudebního umění
hudební formy a nové přístupy k hudbě doprovázející taneční umění v hlavních evropských centrech (v přehledu)
Claude Debussy a jeho vliv na hudební vývoj v Evropě
Eric Satie a jeho vliv na rodící se neoklasické kompoziční přístupy, městský folklor jako tematický fenomén
- Neoklasicismus jako nové kompoziční východisko
Pařížská šestka (Darius Milhaud, Arthur Honegger, ad.)
Sergej Prokofjev
vliv Igora Stravinského na další hudební vývoj nové hudby v Evropě, serialita
význam hudby spojené s tancem, rytmus a jeho význam v nové kompozici
Sergej Ďagilev a jeho klíčová úloha v rozvoji neoklasického baletu
- Vliv jazzu, lidové tvorby a městského folkloru na meziválečnou hudbu
Bohuslav Martinů, Béla Bartók, (folklorismus – neofolklorismus), Paul Hindemith
proměny kompozičních přístupů, kompoziční práce s náměty a inspiracemi mimo oblast vážné hudby
proměna kompozičního jazyka v rámci neoklasických forem
mikrointervaly jako východisko (A. Hába ad.)
- Dodekafonie jako nový kompoziční přístup, atonalita
Druhá vídeňská škola (A. Schönberg, A. Berg, A. Webern)
navazující mladší tvůrci a jejich experimentální kompoziční přístupy (exotismus, meditace, totální organizace hudebního materiálu, apod.)
vzájemná inspirace tance a hudby a centra experimentů a uměleckého hledání - Darmstadt: P. Boulez – K. Sotckhausen – L. Nono, (Donaueschingen)
Olivier Messiaen a jeho originální kompoziční intence, (práce s mody - modalita)
Cíle studia
Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi soudobé hudby, získá dovednost chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance.
Výsledky učení: student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby I. - IV. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.
Doporučená literatura:
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.
Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.cz/amu
Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test: úspěšnost 70%
Další požadavky: Docházka min. 80%
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
- poslechu audio (a video) záznamů, týkajících se probírané látky
- nastudování informací z e-learningového kurzu vybrané literatury k daným tématům
- aplikace informací z internetových zdrojů
- reflexe navštívených představení a koncertů během semestru
Student je vyzván k návštěvě a kritické reflexi živého hudebního představení, ideálně v rámci taneční inscenace, které se vztahuje k pobíraným tématům. Výběr představení či koncertu se tematicky vztahuje k probírané látce a doporučení na základě diskuze s vyučujícím během přednášek a konzultací. Těžištěm aktivity a reflexe je přehled v současné době tvořících českých i světových autorů.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)