Lidový tanec 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KLT1 | Z | 4 | 20SS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení: Po absolvování předmětu student
- prokáže znalost základních tanečních kroků
- dokáže propojit poznaný materiál do jednoduchých tanečních vazeb
- chápe rozdílnost provedení tanečních kroků jednotlivých etnografických oblastí
- chápe rozdílnost dynamiky a provedení jednotlivých tanečních kroků, předvede v jednoduché etudě
- dokáže pracovat v páru, trojici i skupině. Pracuje s dynamikou pohybu, chápe práci těžiště, umí propojit taneční kroky do vazeb, ve kterých vyznačí základní principy.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Předmět poskytuje znalosti základních kroků lidových tanců Čech, Moravy a Slezska. Poznávání základních lidových tanců ze stěžejních oblastí. Nástin obrazu vývoje a rozšíření tanců po etnografických oblastech.
Základní taneční kroky: teoretické, praktické i technické zvládnutí tanečních kroků, jež jsou svým pohybovým základem společné pro většinu etnografických oblastí. Různé způsoby spojení a kombinací těchto kroků vycházející ze zápisů ve sbírkách lidových tanců.
Výuka základních kroků a tanců probíhá v praktických seminářích, kde je kladen důraz na technické zvládnutí jednotlivých tanců a jejich základních kroků.
Tematické okruhy:
1)Kroky 2/4 rytmu: chůze, polkový krok, poskočný krok, hladký obkročák, poskočný obkročák, dvoukrok a dvoukročák, kroky jihočeských koleček, „koloběžka“.
2)Kroky 3/4 rytmu: trojkrok, dělený trojkrok, mazurka (na tři kroky, na dva kroky, na jeden krok).
3)Sousedská vyšlapávaná, sousedská hladká, sousedská přísunná, trojdobé kroky jihočeských koleček, zadržovaný - dvouhupý.
4)Všechny kroky jsou opakovány jednotlivě, následně v páru, nejprve rovně, v natáčení a v otáčení.
5)Rozdělení tanců podle historie a jednotlivých typů: Historické rozdělení tanců na tance s nepevnou vazbou na hudební doprovod (tzv. vířivé, kolečkové tance), tance procesionální (chorovody, obřadní tance, mužské skoky), procvičení alespoň jednoho příkladu každého z typů.
6)Mladší vrstva tanců s pevnou vazbou na hudební doprovod (tzv. figurální tance).
7)Tance s pevnou vazbou na hudební doprovod dále dělíme na menší skupiny podle jejich obsahu. Například tance s pracovní tematikou (Švec, Kadlec, Mlynářský) apod.
8)Dvojtance (Šátečkový, Rejdovák a Rejdovačka, Zahradník), běžné tance snazší a méně snadné.
9)Furiant a tance s proměnlivým taktem (mateníky, latováky, směsky...), jejich rozbor, rytmická, pohybová a hudební průprava.
10)U vybraných tanců praktické sledování shodných znaků - text písně, taneční kroky, struktura tance, jako například u tance Švec, Kalamajka, Dupák, Řezanka.
11)Opakování tanců jednotlivých oblastí, které v hodinách posluchači poznali. Nejtypičtější tance z jednotlivých oblastí s prověřením dodržení charakterových specifik: Slezsko, Valašsko, Lašsko, Haná, Moravské Slovácko.
Výsledky učení: Po absolvování předmětu student
- prokáže znalost základních tanečních kroků
- dokáže propojit poznaný materiál do jednoduchých tanečních vazeb
- chápe rozdílnost provedení tanečních kroků jednotlivých etnografických oblastí
- chápe rozdílnost dynamiky a provedení jednotlivých tanečních kroků, předvede v jednoduché etudě
- dokáže pracovat v páru, trojici i skupině. Pracuje s dynamikou pohybu, chápe práci těžiště, umí propojit taneční kroky do vazeb, ve kterých vyznačí základní principy.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BONUŠ, František. Tance, písně a hudba plzeňského kraje. Praha: SNKLHU, 1955. 213 s., 32 s., 31 s.
Kos, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově: Metodická příručka pro učitele tělesné výchovy na školách 1. a 2. cyklu. 3. vyd. Praha: SPN, 1983. 260 s. Edice met. příruček / SPN.
Jelínková, Zdena, Bonuš, František, ed. a Jeřábek, Richard. Valašské lidové tance. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1954. 34 s.
Mišurec, Zdeněk, Kos, Bohumil a Bonuš, František. Zbojnické písně a tance: instruktážní brožura pro pěvecké a taneční soubory. Praha: Naše vojsko, 1951. 127 s. Armádní soutěž tvořivosti; sv. 4.
Národní tance. Malá ř.; čís. 4. Socha, Vincenc: Lašské tance, vlastní náklad Lhotka 1950.
Vycpálek, Josef. České tance: 145 (s varianty 185) českých lidových tanců, které zejména na Rychnovsku, Choceradsku i Táborsku sebral a zevrubně (za účelem naučení). Praha: B. Kočí, 1921. 196 stran. Umělecké snahy; sv. 254.
Seidel, Jan, ed., Trefil, Václav, ed. a Špičák, Josef, ed. Zahrajte mi do kola!: tance českého lidu. Vydání 1. Praha: L. Mazáč, 1945. 284 - [4] s.
Zálešák, Cyril. Pohronské tance. 1. vyd. Martin: Osveta, 1953. 331 s. Knižnica osvety; sv. 22.
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310
Hodnoticí metody a kritéria
Praktická prověrka znalosti alespoň jednoho vyučovaného tance,
splnění zadaných úkolů, znalost teorie, metodiky a předvedení jednoho z vyučovaných tanců.
Další požadavky: docházka 100%, aktivní účast ve výuce, plnění zadaných úkolů
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně,
20 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem, videohovory
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování vybrané literatury k daným tématům
-přípravy rozcvičení pro lekci lidového tance
-přípravy krátké technické průpravy k zadaným krokům, kterou student předvede na následné konzultaci
Student v rámci své samostatné činnosti
-vyhledá jednoduché tance v doporučené literatuře
-si připraví rytmické cvičení pro 2/4 a 3/4 metrum
-si připraví rytmicko-pohybové cvičení pro „mateníky“
-prostuduje ukázky na e-learningu
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět hlavní)