Pedagogická psychologie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KPP1 | Z | 3 | 10PS | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem je zaměřit se na klíčová témata pedagogické psychologie, jejichž zvládnutí mohou v novém pojetí významně ovlivnit kvalitu výuky. Výběr témat byl učiněn nejen s ohledem na jejich význam pro výchovně vzdělávací proces, ale rovněž s ohledem na danou časovou dotaci. Čtyřmi vymezenými tématy se téma pedagogické psychologie nikterak neredukuje – naopak se posiluje možnost řešení častých problémů mezi žákem a učitelem.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Úvod do taneční pedagogiky
Obsah kurzu
Předmět Pedagogická psychologie je předmět, jehož přijetí, výuka a zvládnutí může významně ovlivnit kvalitu výuky. Svými tématy, která budou v připravovaném kursu preferována, se dotýká otázek, které způsobují časté problémy u učitele i žáka - studenta.
Cílem je zaměřit se na klíčová témata pedagogické psychologie, jejichž zvládnutí mohou v novém pojetí významně ovlivnit kvalitu výuky. Výběr témat byl učiněn nejen s ohledem na jejich význam pro výchovně vzdělávací proces, ale rovněž s ohledem na danou časovou dotaci. Čtyřmi vymezenými tématy se téma pedagogické psychologie nikterak neredukuje – naopak se posiluje možnost řešení častých problémů mezi žákem a učitelem.
Samozřejmě nevyčerpávají ped. psychologii ve svém komplexu, ale zdůrazňují ty okruhy, které mají ve výchovně vzdělávacím procesu (zejména umělecky zaměřeném) klíčovou úlohu.
Témata:
A.Pojetí žáka, rozvoj jeho osobnosti (nikoli pouze profesního zaměření)
B.Osobnost učitele, jeho klíčové postavení
C.Pedagogicko psychologická diagnostika – podle nového konceptu aplikovaná přímo ve výchovně vzdělávacím procesu
D.Aktuální problémy s přihlédnutím ke specifickým problémům studijního oboru. Kupř. motivační problematika s ohledem na obor (talent, sebepojetí, frustrace, stres, veřejná vystoupení…)
Studenti dle předložených tematických okruhů budou vedeni ke kritickému pohledu na minulé, současné a nově vznikající koncepty pedagogických strategií v 21. století v návaznosti na kulturní a akademický odkaz ČR a EU a vybraných světových škol.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3037-0.
KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4.
E-learning:
Hodnoticí metody a kritéria
Prověrka znalostí ústní formou, diskuze na základě předložené seminární práce (10NS)
Další požadavky: Docházka 100%, aktivita v hodinách, plnění dílčích zadaných úkolů
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Výuka předmětu probíhá kombinovanou formou kontaktní a bezkontaktní výuky:
Prezenční forma 10 h. Přednášky – 5x za semestr (2 vyučovací hodiny), teoretický výklad včetně témat, která jsou aplikacemi uvedených problémů. Např. Pozornost zvyšování koncentrace, příčiny stresu u učitele, syndrom vyhoření. Osobnostní rozvoj v humanistickém kontextu.
Distanční forma cca 65 hod. (ověřována bude v hodinách i konzultacích a dále v seminárních pracích, jejichž témata budou studentům zadána). Skupinové a individuální konzultace podle domluvy.
Výuka podporuje samostatnou schopnost přípravy pedagogického vedení žáků po stránce didaktické, metodické, diagnostické, evaluační, osobnostně-rozvojové (sebereflexivní), technické a taxonomické (taxonomie výchovně-vzdělávacích cílů).
Kontakt bude zajištěn
- pravidelnými telefonickými rozhovory s vyučujícím, emailem a videorozhovory a revizí vypracovaných úkolů (semestrální práce, kazuistická práce),
- záznamů z pedagogické činnosti, práce s teoretickými koncepty, aplikace metodiky, použití
- hodnocení pedag. cílů na základě taxonomie výchovně-vzdělávacího procesu hodiny a plánu výuky dle vlastního pedagogického plánu studenta, s respektem k observacím a hospitacím a v rámci propojení na předmět Úvod do taneční pedagogiky.
Samostatná práce studenta bezkontaktní výuky obsahuje:
- nastudování povinné literatury z oblasti pedagogické psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a rozvoje osobnosti.
- observace a komparace stylů výuky tanečních pedagogů s reflexí k jednotlivým metodologiím (dle poznatků ze specializačních předmětů)
- aplikace vědeckých nástrojů, vědeckých dat, získané rešerše z odborné pedagogické, resp. tanečně pedagogické literatury, práce s impaktovanými zdroji, z ověřených internetových zdrojů a odborných publikací vztahujících se k tématu umělecké pedagogiky, obecné pedagogiky, pedagogické psychologie, teorie osobnosti a vývojové psychologie
- evaulace a komparace výukových systémů z hlediska teorie a praxe pedagogické psychologie a inter-individuálních zvláštností, vč. porozumění sociálně psychologickým aspektům chování skupiny, týmu, uměleckého tělesa, školní třídy
Tematické okruhy:
1/ Pedagogicko-psychologické proměnné v třídním kolektivu, individuální přístup a kolektivní výuka
2/ Vývojové zákonitosti v návaznosti na pedagogickou psychologii
3/ Evaluace žáka a třídního kolektivu, nástroje hodnocení a psychologický význam evaluace
4/ Přehled základních teorií osobnosti, výchovně-vzdělávací proces jako kulturně-hodnotová proměnná v 21. století
5/ Využití nových technologií pro výuku, práce s ověřenými zdroji, pedagogický výzkum pro taneční pedagogy, empirické sondy, kvalitativní a kvantitativní nástroje hodnocení školního výkonu dítěte
6/ Osobnost učitele, sebereflexe, celoživotní vzdělávání, supervize, mentoring
7/ Aktuální otázky a problémy pedagogické psychologie v rychle se měnícím světě 21. století, kulturní bridging, evropský rámec kulturních hodnot pedagogického odkazu významných osobností ČR a EU, vybrané světové koncepty, kritická analýza
Studenti předloží seznam nastudované literatury před započetím semestrální práce a s vyučujícím budou revidovat cíle práce. Širším cílem semestrální práce, s rozsahem cca 10NS, je komparace vybraných pedagogických přístupů, resp. škol a jejich možná aplikace do taneční pedagogiky v návaznosti na předmět Úvod do taneční pedagogiky.
Výsledky učení: student dobře porozuměl základním východiskům pedagogické psychologie, zásadním vědeckým konceptům teorie osobnosti a je schopen stanovit i vývojové rozdíly dle věku žáků a zákonitostem pedagogicko-psychologického vývoje žáka.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět hlavní)