Metodika lidového tance 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107ML3 Z 4 2+2/T česky zimní

Garant předmětu

Marie FRIČOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Marie FRIČOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Různé taneční verze a varianty Českých, Moravských a Slezských tanců. Výuka párového tance a práce na koordinaci a vztahu partnerů v tanci.

Forma studia

Praktické vytváření jednoduchých variací a jejich další úprava pro nižší ročníky tanečních oborů. Rekonstrukce tanců zapsaných ve sbírkách J. Vycpálka.

Předpoklady a další požadavky

Pro absolvování tohoto předmětu je třeba úzpěšně projít předmětem - metodika lidového tance 2.

Obsah kurzu

Spojení kroků ve vazby u tyče: Taneční kroky se spojují do větších celků a jednou kombinací se spojí více kroků v jeden celek. Posluchači tvoří kombinace z prvků a kroků jednoho tanečního regionu, snaží se vidět a rozeznat u žáků chyby, ty pak vysvětlit a opravit. Přidávají se další taneční pohyby a kroky: ostré pérování (průprava pro natřásanou polku), ?Vetvičky? naskočením do podřepu s výsunem a zavřením do výchozího postavení, švihy do pokrčení a z pokrčení, valašský krok na místě (s přinožením, křížený vpředu a vzadu)

Taneční vazby na volnosti a změny směru pohybu: Taneční kroky v pohybu v prostoru a krokové vazby jsou vybírány z tanců které žáci znají nebo se jim teprve budou učit. Taneční kroky a jejich motivické celky jsou probírány v různých možnostech směru pohybu (kruh, diagonála, S, oblouk). Dále se posluchači seznámí s postupem pohybu do tak zvaného lehčího a těžšího směru (po směru tance doprava, proti směru tance do leva = lehčí směr a po směru doleva, protisměru doprava = těžší směr). Posluchači se seznamují s rytmickou přípravou žáků pro tance s proměnlivým taktem (mateníky).

Partnerská práce a otáčení v lidovém tanci: Otáčení jednotlivě, a pak i v páru má svá úskalí, proto se posluchači seznamují s jednoduchými pomůckami pro tuto práci. Je jím například směrování (špičkou a patou do směru pohybu), vzájemné vyvážení dvojice (opření do partnerových dlaní, zavěšení za lokty), prostorový vztah dvojice, trojice i skupiny.

Taneční repertoár: Šotyš polka, Dupák, Hulán 2/4 a 3/4, Kalamajka s Maděrou, Kohut, Podšable (dětská varianta), Rokycanská, Talián, Jidáš, Sýkorka.

Doporučená nebo povinná literatura

Jelínková, Zdenka: Valašské tance, Praha 1954

Bonuš, František; Kos, Bohumil; Mišurec, Zdenek: Zbojnické písně a tance, Praha 1953

Janáček, Leoš: Národní tance na Moravě, Praha 1987

Drdácký, František: Lidové tance, Praha 1983

Vycpálek, Josef: České tance, Praha 1921

Seidl, Jan; Špičák, Josef: Zahrajte mi do kola Praha 1945

Kos, Bohumil: Lidové tance ve školní tělesné výchově, SPN Praha 1983

Plicka, Karel; Volf, František; Svolinský Karel: Český rok (jaro, léto, podzim, zima), Praha 1947 ? 1960

Binderová, Eva: České lidové tance pro I.-VIII. roč. hudební a taneční školy, SPN Praha 1990

Hodnoticí metody a kritéria

Příprava výuky lidového tance pro 4. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Příprava variací k tancům s pevnou vazbou na hudební doprovod.

Webová stránka předmětu

Výuka
předmětu
je
podporována
e-learningovou
formou.
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=309

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů