Přehled dějin tance a baletu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PDT1 | Z | 4 | 2+2/T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Vytvoření širšího povědomí kulturního významu a funkce tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do období renesance. Seznámení se se základními zdroji poznání podoby taneční kultury a druhy tanců v jednotlivých obdobích, pochopení úlohy tance ve společnosti.
Forma studia
Přednáška, seminář.
Předpoklady a další požadavky
Orientace v obecných dějinách alespoň na středoškolské úrovni, znalost základních rysů uměleckých slohů.
Obsah kurzu
Tanec jako součást obřadů pravěkých lidí. Druhy tanců podle jejich funkcí ve společnosti. Základní taneční formace, archeologické nálezy ve vztahu k tanci. Taneční kultura teokratických říší, společné rysy, instituce chrámových tanečníků. Prameny poznání. Odlišnosti jednotlivých kultur v Egyptě, Mezopotámii, Číně a Japonsku. Nejstarší pojednání o tanci, vztah tance a náboženského a světského divadla v těchto říších. Obliba tance v řecké společnosti, druhy tanců a jejich společenská funkce, ideál kalokagathie. Poznatky o tancích v tragédiích a komediích. Pantomimičtí tanečníci v Římě. Raný středověk, první zprávy o tancích v Evropě, estampida a první taneční melodie. Tanec v raně křesťanské bohoslužbě. Středověká scholastika a negativní reakce na tanec, gotické taneční projevy, choreománie, danse macabre jako forma morality v rámci středověkého církevního divadla. Basse danse jako první známá artificiální forma tance. Změna společenského vztahu k tanci v období renesance, cechy tanečních mistrů, první taneční traktáty. Druhy renesančních tanců, vznik taneční a zároveň hudební suity. Tance pro podívanou: balla a morisky. Vznik dvorského baletu, jeho struktura. Choreografické principy doby manýrismu, osobnosti, které vývoj dvorského baletu ovlivňovaly. Podoba dvorského baletu v období 1. pol. 17. století.
Doporučená nebo povinná literatura
Kirstein, Lincoln: Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1987
Lexová, Irena: O staroegyptském tanci. Orientální ústav, Praha 1930
Arbeau, Thoinot: Orchesography. Dover Books, New York 1967
Kröschlová, Eva: Dobové tance 16. až 19. století. Skupinové formy. SPN Praha 1980
Kirstein, Lincoln: Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. Dover Publications, New York 1984
Rumlová, Gabriela: Historické tance XV.-XVII. století. Skripta AMU, SPN Praha 1979
Brodská, Božena: Vybrané kapitoly z dějin baletu, AMU 2017
Jůzl, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultiry I. SPN Praha, 1989
Brodská, Božena: Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12
Matoušová-Rajmová, Marie: Magie a tanec v Mezopotámii. In: Taneční listy 9/2002, s. 16
Matoušová-Rajmová, Marie: Tanec v Mezopotámii. AMU 2002
Wood, Melusine: Some Historical Dances 12th to 19th Century.London, 1952
Kazárová, Helena: Tanec při úsvitu lidského rodu. In: Taneční listy září 1998, s. 18
Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích I. In: Taneční listy říjen 1998, s.18
Kazárová, Helena: Tanec ve starověkých civilizacích II. In: Taneční listy listopad 1998. s. 18
Kazárová, Helena: Tanec v antickém světě. In: Taneční listy prosinec 1998, s. 18
Kazárová, Helena. Tanec ve středověké Evropě. Taneční listy, únor 1999, s.18
Kazárova, Helena: Taneční svět renesance. In: Taneční březen 1999, s. 14
Lúkianos. O tanci. Praha: J. Remoiser, 1930.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Absolvování průběžného testu.
Webová stránka předmětu
Výuka
předmětu
je
podporována
e-learningovou
formou.
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - moderní tanec (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - lidový tanec (povinný předmět hlavní)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět hlavní)