Tanec s partnerem KT 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PKT2 | Z | 2 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● orientace v teorii a praxi plynulé a komplementární spolupráce partnerů na scéně
● znalost postupů chápání a zpracování vlastních učebních postupů v praktické výuce
● přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností v umění, zpravidla ve vrcholných scénách klasického baletního repertoáru a v neoklasické stylizaci
● schopnost aplikovat v prezentaci partnerské taneční techniky svoji pedagogickou, pozorovací, analytickou a uměleckou působnost
● schopnost samostatně rozvíjet svoje kreativní myšlení na patřičných tanečních vazbách
● umění vysvětlit a popsat svůj pedagogický přístup nebo umělecký záměr příkladného enchaȋnement po stránce koncepční
● dovednost veřejné prezentace své práce
● schopnost dokumentovat potřebné vlastní tvůrčí práce k vytváření a archivování materiálů pro tvorbu uměleckého portfolia s důrazem na systémovost v přístupu k virtuózním tanečním dovednostem
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Předmět obsahuje speciální disciplínu tanečního vzdělávání. Během studia, zaměřeného na klasický tanec, studenti získávají základy partnerské techniky a osvojují si zkušenosti a návyky scénického partnerského chování.
Výuka je založena na získání přehledu obecné otázky metodiky a techniky držení, popisu příkladů cvičení a vyučovacích hodin tance s partnerem. Tyto znalosti se zúročují jak v systematické školní výuce, tak při repeticích choreografického repertoáru.
Cílem studia je vysvětlit význam duetů v tanci a baletu, tvůrčí vztah obou partnerů a nutnost společného pohybového rytmu. Studenti poznají, procvičí i popíší podobu, formu a techniku tance v pas de trois, pas de quatre, pas de cinque apod. V roli pedagoga studenti poznají, jak stavět cvičení a prvky klasického pohybového kánonu do logických celků, naučí se pozorovat a opravovat chyby.
Tematické okruhy:
●Pravidla partnerské techniky na zemi
●Vyvažování sur place ve vycentrovaném postavení, v šikmém postavení i „mimo“ osu (out of balance) v polohách au genou a sur les cou de pied, v pózách, adagiových prvcích a vazebných prvcích
●Otáčky, obraty a promenades v držení za obě ruce
●Pravidla posilování fyzické kondice jednotlivých tělesných partií, těla jako celku a v systému protitahu (základní opora v zemi)
●Pravidla zvedání a držení partnerky (partnera) ve vzduchu (en l´air): ve výši ramen a hrudi, na těle
●Choreografické sekvence kombinující přechody zvedání v různých polohách a s odrazem partnerky na místě
●Rozvíjení obratnosti, pohotovosti, společného cítění rytmu, schopnosti orientace a rychlého přizpůsobení v každém pas a temps
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HALÁSZ, Andrej. Analýza a syntéza tanečního duetu. Praha: H & H, 1994. ISBN 80-85787-52-0.
SEREBRENNIKOV, Nikolaj Nikolajevič. Tanec s partnerem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
Doporučená literatura:
GÁL, Jenő. Methodik des klassischen Pas de deux. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, 1985.
Hodnoticí metody a kritéria
Na zápočet student prokáže schopnost výstavby myšlení, chápání a explikaci probíraných tanečních prvků a principů.
Prezentuje cvičební vazby a ukázky typického příkladu z tradičního klasického repertoáru (choreografie). Doloží popis, reflexi a význam vybrané choreografické ukázky - během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představí výsledky svého myšlení na předkládané partnerské kompozici.
Další požadavky – docházka 80 %, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje