Tanec s partnerem MST 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PMST2 | Z | 2 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti získávají nové pohybové schopnosti. Ve cvičeních je zdůrazňován sociální aspekt spolupráce ve dvojici či skupině, odpovědnosti za sebe samého a učení se odpovědnému naslouchání druhému.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
prerekvizity - taneční improvizace 1, 2
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Obsah výuky předmětu Tanec s partnerem MST2 je zaměřen na osvojení si principů kontaktní improvizace, jejichž základem je fyzický kontakt dvou těl, vnímání dotyku a váhy těla. Vede k poznání kinestetických možností pohybu těla, posloupnosti pohybu v těle, učí koncentrovat se na jednotlivé části těla a jejich pohyb v několika směrech současně. Zároveň předmět objasňuje způsoby neverbální komunikace ve dvojici i skupině.
Předmět je úzce propojen s obsahem předmětu Taneční improvizace. Je vyučován dvousemestrálně.
Cílem studia je rozvoj autentického pohybového projevu, akceptování sebe samého, intuice, spontaneity a přirozenosti pohybu.
Tematické okruhy
Praktická témata
Práce s váhou těla (fyzické vnímání váhy, odevzdání a přebírání váhy těla partnera)
Princip tahu a tlaku v dialogu dvou těl
Používání periferního vidění v duetu i skupinové improvizaci
Pozice up side down x pohyby po spirálách a oblých drahách
Teoretická témata:
Hlavní znaky kontaktní improvizace
Metodické principy a postupy při výuce kontaktní improvizace
Srovnání jednotlivých přístupů ve výuce KI u vybraných pedagogů
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: herecká pohybová výchova. 5. doplněné vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2015. 282 stran. ISBN 978-80-7331-343-2.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
ČERNÁ, Eva. Kontaktní improvizace. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1996.
LAMEŠOVÁ, Andrea. Tanec s partnerem v současném tanci. Bakalářská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2006.
ONDRAŠÍKOVÁ, Věra. Taneční duet v současném tanci. Magisterská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.
ONDROVÁ, Tereza. Využití kontaktní improvizace. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.
OPAVSKÁ, Andrea. Duet jako dialog dvou těl. Magisterská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2009.
Doporučená literatura:
BRINKMANN, Ulla: Kontakt-Improvisation. Neue Bewegung im Tanz. Frankfurt am Main: 1990.
CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.
COHEN, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, and Action: the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering. 2nd ed. Northampton, MA: Contact Edition, c2008. xi, 200 s. ISBN 978-0-937645-10-9.
NOVACK, Cynthia J. Sharing the dance: contact improvisation and American culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1990. ISBN 9780299124403.
Internetové zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=v6Pt0OXK7es&list=PL6vuuP998WvDCGL_WUQqeXPJ9e0hv6qd9&index=41
(The poetics of touch: NANCY STARK SMITH, a pathway into contact improvisation)
https://contactquarterly.com/contact-improvisation/about/
http://www.contactimprovisation.ch/e/startseite/index2.php?lang=EN
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, ukázky vlastních praktických cvičení a prezentace tanečně-pohybové fráze (vzniklé jako výsledek vlastní kreativní tvorby) a její metodicko-didaktické analýzy.
Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje