Pedagogická psychologie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PPS2 | ZK | 2 | 2PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student dobře porozuměl základním východiskům pedagogické psychologie, vědeckým konceptům teorie osobnosti, je schopen stanovit individuální i vývojové rozdíly dle věku žáků a zákonitostem pedagogicko-psychologického vývoje žáka.
Lépe se orientuje v odborné terminologii, umí využívat teoretické koncepty ve vlastní praxi a pojmenovávat pedagogiko – psychologické jevy.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cílem předmětu je dovést studenty k chápání možných pedagogicko-psychologických jevů, předpokládaných příčin a dalších faktorů. Probudit u studentů psycho-didaktickou citlivost, která vede k psychologickému uvažování a jednání ve smyslu pozitivního formování jedince během edukace. Naučit studenty používat odbornou terminologii a hledat východiska, metody a možnosti klasických i alternativních řešení v rámci vzdělávacího procesu.
Předmět Pedagogická psychologie je předmět, jehož přijetí, výuka a zvládnutí může významně ovlivnit kvalitu výuky. Rozvíjí kompetence vzdělávajícího po stránce didaktické, metodické, diagnostické, technické a především osobnostně – rozvojové. Výuka podporuje samostatnou schopnost přípravy pedagogického vedení žáků, rozvíjí komunikativní dovednosti, schopnosti řešit problémy a náročné situace. Na základě postupného seznamování s klíčovými pedagogicko - psychologickými tématy se studenti lépe kotví v úvahách nad konkrétními otázkami a problémy současné humanizace školství a celoživotního vzdělávání. Jsou zde zdůrazněny okruhy, které mají v umělecky zaměřeném vzdělávacím procesu důležitou úlohu.
Tematické okruhy:
A.Teorie učení – koncepce transmisivní a humanisticky orientované
B.Motivace, temperament, ctnosti, postoje (komunikace, konflikty, interpersonální percepce)
C.Přehled základních teorii osobností (kulturně – hodnotové proměnné)
D.Sebepojetí – utváření a vývoj osobnosti (myšlení, prožívání, chování)
E.Frustrace a stres (duševní hygiena, vyhoření…)
F.Tvořivost, talent – rozvoj v rámci vzdělávacího procesu
V rámci těchto témat je možné ve studentech posilovat nové pojetí vzdělávání, které vychází z humanističtějšího přístupu. Rozšiřuje se tak možnost trénovat se studenty schopnost psychologické analýzy situace s ohledem na vývojové fáze jedince, kultivovat tak pedagogicko – psychologické aktivity a přístupy. Podporovat studenty k autonomii, duševní hygieně, kritickému myšlení, vedení dialogu, sebereflexi, zdravé pochybnosti atd.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 6. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří, Karolinum – 2012, ISBN: 978-80-246-2153-1.
Doporučená literatura:
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3037-0.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Výpravy za člověkem. Praha: Odeon, 1981. Klub čtenářů (Odeon).
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4.
E-learning:
Hodnoticí metody a kritéria
Zkoušení formou testování, diskuze na základě předložené seminární práce (4-5NS)
Další požadavky: Docházka 70%, prezentace vybraného tématu, aktivita v hodinách
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje