Pedagogický seminář MST 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PSMT4 | Z | 2 | 1ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student umí flexibilně a tvůrčím způsobem využít své znalosti a dovednosti v pedagogické praxi na různých typech vzdělávacích i volnočasových institucí, má přehled moderním a současném tanci jak součástí uměleckého vzdělávání v ČR.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
korekvizity - didaktika a metodika MST 6
Obsah kurzu
Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 4 spočívá v systematickém prohlubování vědomostí a zkušeností formou samostatné pedagogické praxi, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST. Pedagogické praxi vždy předchází detailní příprava, která je odborně konzultována s pedagogem daného předmětu. Po ní následuje studentova písemná evaluace (sebe-evaluace) a diskuze.
Pro zkvalitňování odborného pedagogického myšlení a působení je zásadní setkávání se a pozorování různých pedagogických osobností tuzemských i zahraničních. Katedrou pořádané workshopy jsou nedílnou součástí studia.
Pedagogický seminář MST 4 je úzce provázán s předmětem Didaktika a metodika MST, Trénink MST.
Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), tanečních souborech nebo v soukromých studiích. Důraz je kladen na rozvoj verbálního projevu, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod, schopnosti práce s hudbou a korepetitorem, na názornou demonstraci a odbornou korekci. Akcentuje se kreativita, schopnost vytvoření tvůrčí atmosféry a rovnoměrného rozložení pozornosti ke všem žákům, citlivost pro vhodně zvolenou formu přístupu ke konkrétnímu jedinci.
Tematické okruhy:
Hospitace v hodinách moderního a současného tance ve vyšších ročnících na konzervatořích, tanečních souborech nebo v soukromých studiích.
Příprava pedagogického výstupu - pedagogická praxe ve vybraných institucích – evaluace a sebe-evaluace – diskuze
Významné taneční školy v Evropě a jejich systém vzdělávání.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
KINSKY, Marie. O technikách analýzy pohybu používaných v tanci. In Pam Pam I., sborník příspěvků minisympózia XIX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-06, s. 3-20.
SEDLAČKOVÁ, Anna. Metody vycházející z jednoty těla a mysli. In Pam Pam II., sborník příspěvků minisympózia XX. celostátní přehlídky scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec… 2006, č. 1-07, s. 21-31
Doporučená literatura a články:
FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.
FRANKLIN, Eric N. Dynamic alignment through imagery. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2012. ISBN 0736067892.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
HORVÁTHOVÁ, Daša. Cesta k pozitívnej motivácii tanečníka. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.
MIKYSKOVÁ, Barbara. Činnost pedagoga tance. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2007.
SVOBODOVÁ, Pavlína. Taneční pedagog jako psycholog. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.
ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.
Internetové zdroje
https://www.atlasskolstvi.cz/stredni-skoly?form=konzervator&p=2
https://www.databazetance.cz/tanecni-studia/
http://www.umelecka-skola.cz/index.php?kraj=Praha
http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani
E-learning:
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=320
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=318
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě realizované praxe (pedagogických výstupů) ve vybraných institucích a její písemné evaluace. Aktivně se účastní reflexe získaných zkušeností formou diskuze. Součástí je také seminární práce (min 3NS), v níž student srovnává systém vzdělávání jednotlivých konzervatoří v ČR na základě jejich školních dokumentů, RVP plánů, jejich vlastní prezentace na webových stránkách, zhlédne jejich představení.
Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje