Úvod do choreografie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107UCHO2 | ZK | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
Studenti získávají na základě praktických i teoretických zkušeností odborné nástroje pro tvorbu vlastních choreografických celků.
Součástí předmětu jsou teoretické analýzy zhlédnutých choreografií a evaluace formou diskuse, umožňující pochopit jednotlivé zákonitosti a principy taneční kompozice.
Součástí předmětu jsou návštěvy představení repertoárových i projektových představení i možnost účastnit se zkoušek, zhlédnutí a rozbor doporučených videozáznamů choreografií vztahujících se k probíranému tématu.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Výuka předmětu základy choreografie pro pedagogiku se zaměřuje především na seznámení se s pravidly taneční kompozice. Prakticky se věnuje analýze a syntéze jednotlivých složek pohybu jako je tělo, prostor, čas, dynamika v taneční kompozici, tvorbě pohybových motivů a jejich rozvíjení, strukturování a formování kratších choreografických celků, dramaturgické výstavbě, práci s hudbou, s interpretem.
Předmět se doplňuje s poznatky získané v předmětu Choreografický proseminář a Jevištní technologie.
Cílem studia je pochopení a praktické vyzkoušení si kompozičních zákonitostí tance, procesu tvorby od počátečního nápadu, přes pedagogický záměr, volbu vhodné zvukové složky, tvorbu pohybového materiálu, práci s interpretem, formování vytvořeného materiálu, až k jevištnímu tvaru menšího rozsahu.
Student vytvoří choreografii podle zadaného tématu. Délka choreografie je 8-10 min a velikost obsazení minimálně trio. Zaznamená také postup své práce od výběru tématu, hudby a práce s interprety a připraví si světelný scénář, návrh kostýmů a případně scénografie. Choreografii předvede během zkoušek před katedrou.
Tematické okruhy:
- hudba - motiv hudební a motiv pohybový, vztah k hudbě rytmický – dynamický – emotivní,
- způsoby práce s hudbou – vztah mezi jednotlivými hudebními složkami a pohybem
- vhodnost volby hudební předlohy ve vztahu k tématu, počtu tanečníků a příležitosti
- základní kompoziční vztahy - kontrast a jednota, vrchol dynamický – emotivní – obsahový,
- forma – ekvivalent pohybové a hudební formy, dramatická výstavba, koláž
- realizace choreografie – základy práce se světlem a zvukem, organizace představení
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7.
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. 268 s. ISBN 80-85883-73-2.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. Choreografické etudy. Praha: Ústřední dům lidové umělecké tvořivosti, 1964. 66 s.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. Vybrané kapitoly o choreografii. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 63 s.
MLÍKOVSKÁ, Jiřina. O choreografii: výklady a etudy. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 48 s. ISBN 80-7068-086-5.
Doporučená literatura:
BLOM, Lyne Anne, CHAPLIN, L. Tarin. The Intim Act of Choreography, London: Dance Books, 1982, ISBN 1-85273-010-2.
BURROWS, Jonathan. A Choreographer's Handbook, Oxon: Routledge, 2010. ISBN 0-203-85216-8.
HUMPHREY, Doris. The Art of Making Dances. 2. vydání. New York: Grove Press, c1959. 189 stran.
NOVERRE, Jean Georges. Listy o tanci a baletech. Praha: Družstvo Dílo přátel umění a knihy, 1945. 249 s.
POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.
TUFNELL, Miranda. Body, space, image : notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 1993. 206 s. ISBN 1-85273-041-2.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmětem zápočtu je vytvoření choreografie malého rozsahu (do 8-10 min) na zadané téma vycházející z probíraných tematických okruhů. Choreografie bude předvedena na sále. Součástí zkoušky bude její obhajoba, diskuze a ústní reflexe zhlédnutých choreografií.
Další požadavky – docházka 80 % a aktivita ve výuce, tvorba portfolia (sledování současné choreografické scény)
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje