Základy dramaturgie 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
107ZD1 Z 2 2ST

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student umí vytvořit dramaturgický plán na základě analýzy potřeb a strategie umělecké organizace. Dokáže porovnat kompozice odlišných inscenací stejného titulu nebo ztvárnění syžetu různých žánrových provedení téhož titulu.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Předmět je koncipován jako úvod do základní problematiky dramaturgie v tanečním umění. Cílem studia je představit dramaturgii jako disciplínu nejen technickou, ale především jako tvůrčí proces vedoucí k uměleckým, etickým a společenským postojům.

Výuka vede studenty uvědomit si nutnost hledat a nacházet principy kreativity, fantazie a hravosti, techniku výstavby jevištní metafory jako prostředku sdělení a emotivní působnosti. Formou rozborů a simulace tanečního díla mají studenti pochopit stavbu autorova díla a připustit si vědomě, že každá dobrá choreografie je v jistém smyslu vybudovanou architekturou, jejíž tektoniku je třeba dobře poznat, popsat, formulovat.

Tematické okruhy:

V prvním semestru se zaměříme na „vnější struktury“, jejímž těžištěm jsou:

-dramaturgický plán (= tvorba kontinuálního titulového plánu podle kritérií vyplývajících z vyhledávání témat a „sběru“ současných uměleckých proudů a jejich fúze s tradičními postupy)

-spolupráce s autory (= sestava realizačního týmu a integrace osobitých přístupů, řízení realizačního postupu a koprodukce)

-práce s veřejností (= kompilace informatiky jako centra vnitřních a vnějších informací a dialogů).

  1. titulová dramaturgie (výběr a sestava repertoáru) podle kritérií

a) obecně: determinace druhu nebo uměleckého žánru

b) specificky: v kontextu s ideovou náplní daného (tanečního) souboru, projektu

c) „kontinuální“ dramaturgie

diagram, který vnáší dramatické napětí do vztahů, ale klade důraz na

emocionální stav

  1. umělecká a organizační supervize

a) vyhledávání témat, sběr materiálu a vytváření inspirujícího prostředí

b) sestava realizačního týmu a integrace osobitých přístupů

c) řízení realizačního postupu (koprodukce s ostatními organizačními a ekonomickými týmy)

d) spolupráce (konzultace) na vytváření a zajišťování celkového zázemí a chodu

(divadelního) souboru

Doporučenou složkou studia je účast na workshopech a seminářích dramaturgie a produkce organizovaných AMU i jinými institucemi, návštěvy kulturních institucí a observace, rozhovory a konzultace ohledně jejich fungování.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BRODSKÁ, Božena a Vladimír VAŠUT. Svět tance a baletu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004. ISBN 80-7331-004-X.

NOVERRE, Jean Georges. Listy o tanci a baletech. Praha: Družstvo Dílo přátel umění a knihy, 1945. 249 s.

PAVLOVSKÝ, Petr, ed. Základní pojmy divadla: teatrologický slovník. Praha: Libri, 2004. ISBN 80-7277-194-9.

Doporučená literatura:

AU, Susan. Ballet and modern dance. 1st publ. London: Thames and Hudson, c1988. 216 s. ISBN 0-500-20219-2.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. ISBN 978-80-904487-2-8.

KREJČÍŘ, Miroslav. Tak mluví tělo - jedinečný systém vizuálního jazyka 3AXIS Vyd. 1. nakladatelství Grifart, 2014. ISBN 978-80-905337-5-2.

LENDEROVÁ, Milena, Vladan HANULÍK a Daniela TINKOVÁ, ed. Dějiny těla: prameny, koncepty, historiografie. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 978-80-7465-068-0.

Hodnoticí metody a kritéria

seminární práce – tvorba dramaturgického plánu

Další požadavky: Docházka 70 %, aktivita v hodinách, plnění dílčích zadaných úkolů

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů