Základy pohybové průpravy 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107ZPPR1 Z 2 2ST česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student se seznámí s dílčími zásadami, zákonitostmi a principy hodin taneční pohybové výchovy. Pozná konkrétní

pohybové principy a témata, které pohyb u dítěte zásadně ovlivňují a utváří.

Je schopen získané informace adekvátním a kreativním způsobem aplikovat ve své vlastní praxi.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Pedagogický proseminář 1

Obsah kurzu

Obsahem předmětu jsou informace o obecném fungování těla v pohybu. Jejich praktické a fyzické osvojení. Analýza základních pohybových principů a popis jejich průběhu. Hledání těchto principů napříč tanečními technikami. V neposlední řadě schopnost tyto principy pozorovat a komentovat při jejich observaci.

Předmět je propojen s obsahem látky předmětu Pedagogický proseminář.

Cílem předmětu je rozvoj samostatné a tvůrčí pedagogické práce pedagoga taneční výchovy, jeho odbornosti při práci s dítětem s přihlédnutím k charakteristikám daného období vývoje jedince a s důrazem podpořit jeho přirozený projev.

Tematické okruhy:

Úvod do obecných pohybových principů.

Obecné zákonitosti pohybu.

Zaměření na správné fungování pohybu a taneční techniku.

Tělesná osa hlavní a osy vedlejší.

Spirála v těle a její průběh v pohybu.

Tělesná těžiště (zdroj pohybu, průběh pohybu), střed těla.

Rozložení síly v těle.

Student si pro svou seminární práci vybere z následujících témat:

Pohyb a práce tělesného centra.

Protitahy v těle a pohybu.

Spirála její průběh a rozdíl ve statickém či kinetickém pojetí.

Vztah tělesného centra a periferií.

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená literatura:

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy, Praha: Konzervatoř Duncan centre, 2005. ISBN: 80-7290-166-4.

BLAŽÍČKOVÁ, Eva., LISNEROVÁ, Romana. a kol. Taneční a pohybová výchova na 1. Stupni základní školy. Praha: Společnost pro taneční a múzickou výchovu, 2011. ISBN: 978-80-905136-0-0.

EBEN, Petr. KURKOVÁ, Libuše. V trávě. Praha: Orbis, 1961.

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. ISBN: 978-80-7331-269-5.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS – ARTAMA, 2004. ISBN: 80-7068-181-0.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila, Jasna LAZAROVÁ a Jiří RUML. Od jara do zimy: 20 dětských tanečních her. Praha: Rotag, 2002. ISBN 80-901182-9-1.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: NIPOS – ARTAMA, 2002. ISBN: 80-7068-106-3.

LÁZŇOVSKÁ, Lenka a kolektiv. Dítě a umění. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007.

LÖSSL, Jiří. Rytmická pohybová a taneční výchova mladšího žactva. Praha: NIPOS – ARTAMA, 2012. ISBN: 978 – 80 – 7068 – 266 – 1.

PLICKA, Karel., VOLF, František. SVOLINSKÝ, Karel. Český rok. Praha: Odeon, 1978.

POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec, Bratislava: Divadelní ústav, 2010. ISBN: 978-80-89369-23-2. RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi, Praha: NIPOS- ARTAMA, 2009. ISBN: 978-80-7068-237-1.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering. Bratislava: VŠMU, 2013. ISBN: 978-80-89439-50-8.

SMUGALOVÁ, Zuzana. Taneční výchova a kulturní kapitál. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. ISBN: 978-80-7068-226-5

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS – ARTAMA, 2015. ISBN: 978 – 80 – 7068 – 210 – 4.

E-learning: https://moodle.amu.cz

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, vypracování seminární práce v rozsahu 2-3NS na vybrané pohybové téma, princip (inspirační zdroje, odborná literatura, uchopení tématu)

Další požadavky: docházka 75%, aktivita ve výuce, zpracování zadaných úkolů během výuky

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů