Rozbor skladeb pro Zpěv 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108RSPZ1 | Z | 2 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student si rozšíří své znalosti z oboru harmonie, kontrapunktu, hudebních forem, instrumentace a struktury formou praktického rozboru. Je schopen analytického pohledu na vybraná díla hudební literatury.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu je maximální vhled do hudebního textu. Porozumění hudební tkáni jak z hlediska vertikálního, tak horizontálního, jak z hlediska detailu, tak z hlediska celku. Vztah hudebního obsahu s užitou hudební stylizací. Preference vokálních a vokálně-instrumentálních skladeb. U těchto děl spojitost zhudebňovaného textu s užitým hudebním materiálem.
Rozbor skladeb čtením v partituře (hudební forma, harmonie, kontrapunkt, struktura, instrumentace a další charakteristické prvky ve skladbě), následný poslech skladeb z nahrávek s partiturou, diskuse nad předloženým rozborem. Předpokládá se znalost harmonie, hudebních forem a kontrapunktu na úrovni absolventů konzervatoře.
Na počátku semestru pedagog připraví studentům několik ukázkových rozborů, aby je podrobněji zasvětil do problematiky předmětu. Studenti v průběhu semestru pracují na analýze jedné skladby 18. století, zadané s přihlédnutím k jejich individuálním preferencím a dispozicím. Nejméně jednou za semestr prezentují konečnou podobu své kompletní analýzy na semináři.
Tematické okruhy:
- Opakování a prohloubení znalosti z oboru harmonie, kontrapunktu, hudebních forem a instrumentace
- Rozbor písní a árií
- Rozbor operních a oratorních děl
- Rozbor ostatních vokálních a vokálně-instrumentálních skladeb
- Rozbor instrumentálních skladeb
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BURLAS, Ladislav. Formy a druhy hudobného umenia. Žilina: Žilinská univerzita, 2006. ISBN 80-8070-522-4.
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2011. ISBN 978-80-87258-28-6.
HONS, Miloš. Hudba zvaná symfonie. Praha: Togga, 2005. ISBN 80-902912-6-0.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o harmonii. Praha: SNKLU, 1956.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Editio Supraphon, 1985.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
JANEČEK, Karel. Melodika. Praha: SNKLHU, 1956.
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem. Praha: SHV, l963.
JANEČEK, Karel. Tektonika. Praha: Supraphon, 1968.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1965.
KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele. Praha: Panton, 1976.
RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: Panton, 1969.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: NAMU, 2011. ISBN 978-80-7331-199-5
TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 1994. ISBN 80-85467-07-0.
Notové materiály a nahrávky analyzovaných skladeb.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na seminářích, docházky minimálně 50 %, vypracování a prezentace semestrální práce, kterou student v semestru přednese na semináři.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje