Organizace operního provozu 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
110OOP2 | ZK | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Seznámit posluchače se specifickým prostředím operního provozu.
- Seznámit posluchače se strukturou a organizací operního domu.
- Seznámit posluchače s ekonomických fungováním operního provozu a různými typy jeho financování.
- Seznámit posluchače s chodem operní isntituce v souvislosti s přípravou a realizací operní inscenace
- Umožnit posluchači získání přehledu o operních institucích v ČR a zahraničí.
Forma studia
přednáška, analýza ekonomických ukazatelů, analýza praktických zkušeností
Předpoklady a další požadavky
Student má obecnou znalost operního prostředí v ČR a zahraničí a absolvovaný předmět 108OOP1.
Obsah kurzu
Organizace operního provozu je složitý proces, který musí respektovat hlediska umělecká, ekonomická a praktická ve vzájemném horizontálním a vertikálním propojení.
- tvorba dramaturgického plánu a hracího plánu - vytvoření modelového plánu na základě zadání
- harmonogram přípravy operní inscenace - plánování, smluvní zajištění, produkční zajištění
- stagionová a repertoárová divadla - společenská zvyklost, výhody a nevýhody, specifika
- vnitřní komunikace v operním souboru a v rámci vícesouborového divadla
- vnější komunikace - propagace, marketing, sponzoring
- koprodukční představení
- mezinárodní spolupráce - hostování v zahraničí, festivaly, hostující umělci
- propagace, marketing, sponzoring
- návštěvnost - divák, abonent, marketingový průzkum, struktura diváků, společenská poptávka, konkurenční prostředí
- publikační a výstavní činnost
- výchovná činnost - projekty pro děti a mládež, školní představení, operní studio
Doporučená nebo povinná literatura
Agid Philippe, Tarondeau Jean-Claude: The Management of Opera, an International Comparative Study, ISBN 978-0-230-24726-0, Palgrave Macmillan, 2010.
Bing Rudolf. 5000 večerů v opeře. Editio Supraphon, Praha, 1988.
Conte David M., Langley Stephen: Theatre Management, ISBN 0-89676-256-4,EntertanmentPro, 2007.
Johnová Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Grada, 2008.
Gregorini Bedřich, Gregorini Jindřich, Srstka Jiří: Základy divadelní činnosti, ISBN 978-80-7331-093-6, Nakladatelství AMU, 2007.
Kaiser M. Michael. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Institut umění - Divadelní ústav, 2006.
Nekolný Bohumil a kol. Divadelní systémy a kulturní politika. Edice Box, Divadelní ústav, 2006.
Nekolný Bohumil a kol. Kontext provozování divadla v ČR. AMU Praha.2018. ISBN 978-80-7331-501-6
Orrey Leslie. A Concise History of Opera. Thames and Hudson, LTD London, GB, 1972.
Pallin Gail: Stage Management – The Essential Handbook, ISBN 978-1-84842-014-4, Nick Hern Books, 2018.
Rhine Anthony: Theatre Management – Arts Leadership for the 21st Century, ISBN 978-1-352-00174-7, Palgrave, 2018.
Šesták, Jiří. Divadlo-kultura-podmínky (Osobní zkušenost). Edice Disk velká řada - svazek 20. KANT, Praha, 2012.
Webb Duncan M.: Running Theaters, ISBN: 1-58115-393-7, Allworth Press, 2004.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity během přednášek a na základě vypracování samostatné práce.
Celkové hodnocení se skládá z 20% z hodnocení aktivity na přednáškách, 50% z písemné části zkoušky a 30% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na výuce min. 60%, návštěva operního představení, zpracování a prezentace samostatné práce na zadané téma.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební produkce (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)