Melodické bicí nástroje 7
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173MEBI7 | ZK | 5 | 1CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Student má přehled o zvukových možnostech bicích nástrojů, je schopen inovativního přístupu k tomuto tématu.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V tomto předmětu je navazováno na znalosti a dovednosti, které student získal v předchozím bakalářském studiu – je vybaven velmi dobrou úhozovou technikou, zná všechny druhy držení čtyř paliček, dokonale ovládá zvolený způsob držení, má spolehlivé rytmické cítění, kvalitní tónovou kulturu, a hlavně se u něj projevuje velmi dobrá hudební představivost opřená nejenom o talent, ale také o znalosti. V případě, že student absolvoval bakalářské studium na jiné vysoké škole, je v úvodu semestru provedena revize výše uvedených znalostí a dovedností. Talent je uchopen jako ojedinělý, a proto je s ním zacházeno tak, aby se v průběhu studia rozvíjel právě do své individuality, a to včetně fokusu na vybraný segment tohoto předmětu (sólová marimba, vibrafon, jazzový vibrafon, kombinace melodických nástrojů s multipercussion atd.) Při výuce je praktikován princip odborné konfrontace názorů studenta s názory profesorů na interpretaci. Součástí výuky je i intenzivní příprava na pódiové vystupování, psychologie pódiového výstupu a průprava hry zpaměti. Repertoár se orientuje jednak na skladby celosvětově osvědčené, jednak na skladby nejnovější. Profiluje se konkrétní zaměření jednotlivých studentů na vybraný segment v rámci širokého spektra nástrojových kombinací a stylů.
Tematické okruhy:
- Identifikace vlastního uměleckého profilu studenta, a dle toho volba jeho osobního kmenového repertoáru. Budování repertoáru sólových skladeb pro bicí nástroje, především pro marimbu a/nebo vibrafon. Základní akcent je položen na interpretaci hudby 20. století, přinášející právě oboru bicích nástrojů kvalitativně zcela nové zvukové možnosti, vyjadřovací prostředky i techniky hry. V neposlední řadě klade hudba 20. století nové nároky na intelektuální přístup k interpretačnímu pojetí skladby i její realizaci.
- Otázka osobnosti, seberealizace, jedinečnosti a suverenity každého studenta
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Specifika účasti na konkurzech a soutěžích, studium soutěžního a koncertního repertoáru
Doporučená nebo povinná literatura
Seznam literatury bude průběžně doplňován o nově vznikající skladby. Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
ABE, Keiko. Variations on Japanese Children´s Song
LIN, Chin Cheng. Flying
LIN, Chin Cheng. Cappucino Lovely
SEJOURNE, Emmanuel. Romantica
COURTIOUX, JEAN - Blues de travail (vibrafon)
BACH, Johann Sebastian. Suite č. 5 a 6
ABE, Keiko. Marimba d'amore
O´MEARA, Rich. Restless
PIAZZOLA, Astor. Libertango
Ve všech případech se jedná o hudebniny, vydání libovolné.
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky, YouTube
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru. Dostatečný objem času věnovaný samostatnému nácviku a evidentní snaha o pokrok mezi jednotlivými cvičeními. Předkládání vlastních návrhů, zejména v oblasti interpretačního pojetí skladeb i jejich výběru. Aktivní sledování domácí i zahraniční koncertní scény. (Hodnotí vyučující.) Docházka min. 80 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje