Studio rytmus a zvuk 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
173SRZV3 Z 1 1CT česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Výsledky učení:

Student je schopen tvořivým způsobem pracovat se širokým spektrem zvukových možností bicích nástrojů při interpretaci skladeb 20. a 21. století. Je otevřený experimentům. Zodpovědně a bez předsudků dovede pracovat s neobvyklými formami zápisu. Je inovativní při hledání optimálních řešení při interpretaci skladeb, ve kterých autor ponechává prostor pro hudebníka (například při pouze rámcovém označení zvuků pouze podle materiálu a podobně).

Forma studia

cvičení

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Některé skladby moderních autorů, vycházející například z matematických konstrukcí nebo jiných mimohudebních vlivů, svádějí někdy k mechanickému provedení. Takovýto přístup se vyučující snaží u studentů nahradit uvědomělým rozborem autorových východisek, pochopením postulátů a schopností jejich přiblížení posluchači.

Pokračuje zdokonalování v disciplínách, které jsou trénovány v podstatě průběžně během celého studia (práce s pamětí, nácvik polyrytmů a komplementárních rytmů - cítění a souhry). Neochabuje důraz na rytmickou a zvukovou preciznost, která je u bicích nástrojů předpokládána ještě ve větší míře než u jiných nástrojů.

Je rozvíjen cit pro zvuk.

Tematické okruhy:

Intelektuální přístup k interpretačnímu pojetí rytmických skladeb v hudbě 20. a 21. století.

Studium etnické hudby z hlediska rytmů a odlišností oproti evropskému přístupu ve vnímání času a jeho členění v hudbě (např. africké rytmy, gamelan). Indický rytmický systém „Konnakol“.

Praktická cvičení komplementárních rytmů, amadindy. Vyjádření rytmu tělem.

Hledání nových zvukových možností bicích nástrojů.

Práce s pamětí. Rozbor skladeb, rytmická paměť, flexibilita, zápis.

Stylovost zvuku. Výběr nástrojů, ladění blanozvučných bicích nástrojů.

Převážně kolektivní praktická cvičení jsou doplněna individuálními konzultacemi.

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená literatura:

LOCKETT, Pete. Indian Rhythms for Drumset . Hudson Music, 2008. ISBN 978-1423456780. (Book and CD)

https://www.amazon.com/Pete-Lockett/e/B00IEDL77U%3Fref=dbs_a_mng_rwt_scns_share

MAGADINI, Peter. Polyrhythms for the Drumset. Alfred Music, 1995. ISBN 978-0897248211. (Book and CD)

https://www.amazon.com/Polyrhythms-Drumset-Book-Peter-Magadini/dp/089724821X

VASILJEV, J. Imagination, Bewegung, Stimme

Studijní pomůcky

Audio / video nahrávky:

Okazaki, Miles– Mirror

Dave Holland Quintet – Points of view

McLaughlin, John: Shakti

YouTube:

Konnakol lessons by Selva Ganesh and John McLaughlin

https://www.youtube.com/watch?v=SthuU6hTKNQ

Konnakol lessons by B.C. Manjunath

https://www.youtube.com/watch?v=lRcne9GaKtY&t=1s

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou pro získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru (hodnotí vyučující).

Účast na přednáškách a cvičeních minimálně 60 %.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů