Improvizace jazzových nástrojů 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174IJNA1 | Z | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Štěpánka HAVLÍČKOVÁ BALCAROVÁ, Jaromír HONZÁK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student si prakticky procvičil jednotlivé základní aspekty jazzové improvizace a je schopen je aplikovat na konkrétní píseň.
Forma studia
přednáška/ cvičení
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity: Hra na nástroj 1, Ansámblová hra 1, Rytmický ansámbl 1, Jazzová teorie 1, Sluchový trénink 1
Obsah kurzu
Předmět Improvizace jazzových nástrojů 1 slouží k pochopení a praktickému procvičení základních pojmů, pojmenovávajících dílčí aspekty jazzové improvizace. Na problematiku probranou v prvním semestru navazují další dva roky studia improvizace. Student se tak během bakalářského studia seznámí s jazzovou improvizací do hloubky a v celé její šíři. Tento předmět bezprostředně souvisí s předmětem Ansámblová hra, kde je improvizace organickou součástí hudebního výkonu. Problematika jazzové improvizace se také částečně promítá do témat probíraných v předmětu Jazzová teorie.
Student si po teoretickém úvodu prakticky procvičí jednotlivé základní aspekty jazzové improvizace, jakými jsou práce s pauzou, délkou a hustotou frází, tóny různého trvání, dynamikou, použití guide lines a práci s motivem.
Užití pauz dodává sólu princip kontrastu, změny a vytváří průběh, jaký má vyprávění příběhu. Míra melodicko-rytmické aktivity ve frázi je extrémně výrazným výrazovým prostředkem. Také ona musí být v rovnováze a umožňuje vnést do sóla kontrast a moment překvapení. Rytmické cítění je nejzákladnější a nejdůležitější parametr hry a spolu se zvukem, tzv. soundem, nejvýraznějším elementem přenášeným na posluchače. Nejlepší technika, nápady, sound atd. budou mít jen malý význam, pokud fráze nebudou znít dobře rytmicky. K důležitým aspektům improvizace také patří správné použití guide lines při učení nové písně, aranžmá nebo kompozici.
Tematické okruhy:
1.PACING – kontrola poměru mezi hraním a pauzou v improvizovaném sóle
2.RYTMICKÉ CÍTĚNÍ
3.DÉLKA FRÁZÍ – kontrola délky jednotlivých frází v sóle s cílem použít v sóle fráze různých délek
4 RYTMICKÁ HUSTOTA – kontrola množství not ve frázi
5.RYTMICKÉ HODNOTY – kontrola rytmických hodnot not používaných v sóle
6.PRÁCE S MOTIVEM – rozvíjení motivu, jeho melodická a rytmická transformace
7.GUIDE – TONE LINES – melodický průvodce harmonií
8.UČÍME SE PÍSNIČKU – improvizační cvičení v rámci písně
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BAKER, David. How to play Bebop. Van Nuys: Alfred Publishing Company Inc., 1987.
CROOK, Hal. How To Improvise. Rottenburg: Advance Music, 1991. ISBN 3-89221-031-4.
NELSON, Oliver. Patterns for Improvisation. New Albany: Jamey Aebersold, 1990.
Doporučená literatura:
PARKER, Charlie. Omnibook. New York: Atlantic Music Corp., 1978.
ABERCROMBIE, John. Current Events: Hippityville [zvukový záznam na CD]. Munchen: ECM, 1986.
DAVIS, Miles. Kind Of Blue: So What [zvukový záznam na CD]. New York: Columbia Records, 1997.
DAVIS, Miles. Kind Of Blue: All Blues [zvukový záznam na CD]. New York: Columbia Records, 1997.
NELSON, Oliver. The Blues And The Abstract Truth: Stolen Moments [zvukový záznam na CD]. Europe: Impulse! 1995.
WEATHER REPORT. Heavy Weather: Havona [zvukový záznam na CD]. New York: Columbia Records, 1991.
Hodnoticí metody a kritéria
V PŘÍPRAVĚ
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (bakalářský studijní program) (povinný předmět)