Aktuální otázky z hudební estetiky 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
186AOHE2 | ZK | 5 | 1PT+1ST | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti se po absolvování předmětu orientují v oblasti současné estetiky a sémiotiky hudby a jsou schopni z estetického hlediska pojímat rovněž hudebně teoretické a hudebně historické souvislosti tématu své diplomové práce. Seznámí se také s některými praktickými zkušenostmi a poetikami předních muzikologů, hudebních režisérů a hudebníků.
Forma studia
přednáška, seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Získání aktuálních poznatků z hudební estetiky, hudební sémiotiky a teorie interpretace včetně práce v nahrávacím studiu (přednáška). Součástí předmětu (semináře) jsou i samostatné referáty studentů zaměřené na zvolené téma diplomové práce a navazující skupinové diskuse.
Tematické okruhy:
• Vybrané kapitoly z obecné teorie umění
• Příklady hudebně estetických názorů a hudebních poetik v Evropě od antiky po současnost
• Novátorství a tradice v hudbě. Otázky postmodernismu v hudbě
• Hudba umělecká a hudba populární
• Problematika umělecké hodnoty v hudbě (konkrétní příklady skladeb).
• Umění, hudba a kýč
• Hudba a slovo. O české deklamaci hudební
• Stratifikace hudby a společnost. Hudební zájmy a preference dětí a mládeže
• Formální, sémantická a axiologická analýza hudebního díla
• Komplexní analýza skladeb různých hudebních druhů, forem a žánrů jako východisko poznání a stanovení potencionální umělecké hodnoty hudebního díla
• Analýza interpretačních výkonů – hodnotící srovnání nahrávek téhož hudebního úryvku v provedení různými interprety
• Hudba jako živé koncertní umění
• Estetika, teorie umění a zvuková nahrávka (skladatel-interpret-hudební režisér-posluchač)
• Hudba a audiovizuální nahrávka
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
POLEDŇÁK, Ivan. Hudba jako problém estetiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1215-1.
SCRUTON, Roger. Hudobná estetika. Bratislava: Hudobné centrum, 2009. ISBN 978-80-89427-11-6.
Doporučená literatura:
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Philosophie der Neuen Musik. Tübingen: P. Siebeck, 1949.
EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Hudba a krásno. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-479-3.
FUBINI, Enrico. Geschichte der Musikästhetik. Stuttgart-Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1997. ISBN 3-476-00988-2.
FUKAČ, Jiří, Jiránek, Jaroslav, Poledňák, Ivan, Volek, Jaroslav et alii. Základy hudební sémiotiky I, II, III. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, 1992. ISBN 80-210-0566-1.
GODÁR, Vladimír. Kacírske quodlibety. Bratislava: Music Forum, 1998. ISBN 8088737125, 9788088737124
HARNONCOURT, Nicolas. Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava: Hudobné centrum, 2003. ISBN 80-88884-42-X.
LIPPMAN, Edward. A History of Western Musical Aesthetics. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1992. ISBN 0803228635.
LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. Praha: Editio Supraphon, 1982.
MIHULE, Jaroslav. Otázky hudební estetiky. Praha: Univerzita Karlova, 2016. ISBN 978-80-7290-878-3.
ROSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání 20. století. Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-257-0558-2.
VIČAR, Jan – DYKAST, Roman. Hudební estetika. Praha: Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-30-9.
VOLEK, Jaroslav. Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton, 1988.
ZICH, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1987.
Specifická literatura podle zaměření diplomanta.
Hodnoticí metody a kritéria
Úspěšné vykonání ústní zkoušky (případně testu), při které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu. Podmínkou přístupu ke zkoušce je účast studenta na seminářích v minimálním rozsahu 75 % a úspěšné přednesení referátu.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje