Hudební teorie - systematika 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTS5 | Z | 10 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.
Forma studia
Kontaktní výuka. přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice, kritické srovnávání textů s aplikací analýzy vybraných příkladů hudební struktury
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: absolvování předmětu Hudební teorie - systematika 4
Korekvizity - studijní předměty:
Hudební teorie - specializovaná problematika 5
Analýza hudebně teoretického textu 5
Seminář hudební teorie 5
Hudební dramaturgie 1
Základy skladebné techniky 5
Estetika 1
Seminář estetiky 1
Uvedené korekvizity nejsou požadovány v případě, zvolí-li si student předmět Hudební teorie - systematika 5 v rámci svého studijního plánu jako volitelný předmět.
Obsah kurzu
Sylabus:
Hudební čas
- Časové proporce hudby
- Fyzikální a antropologické předpoklady vnímání hudebního času
- Čas fyzikální a hudebně strukturní
- Časové členění na hierarchické úrovni mikrostruktury a makrostruktury
Hudební kinetika
- Pojem rytmu
- Pojem metra
- Pojem tempa
- Individualizovaný sled rytmických impulsů
- Hierarchické úrovně kinetického dění v hudební struktuře
- Složitější vztahy v organizaci kinetické složky hudby
- Rytmický vícehlas (polyrytmika, polymetrie)
- Významné práce z oboru kinetiky
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura:
Čas v hudbě. Sborník ze semináře hudebně vědecké oblasti SČSKU, věnovaného otázkám hudebního rytmu. Praha 1983
Holubec, Jiří: Příspěvky k novodobému českému hudebně teoretickému myšlení v rámci vybraných disciplín oboru. Doktorská disertace, HAMU Praha 2002.
Hutter, Josef: Hudební myšlení. V. Tomsa, praha 1943.
Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
Kuhn, Tomáš: Hudba jazzové oblasti z pohledu hudební kinetiky. Doktorská disertace, HAMU, Praha 2001.
Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu. In: Studie ČSAV, 1982, č. 18. Academia, Praha 1982.
Matoušek, Vlastislav: Kinetika v etnické hudbě. K hudebně teoretickým aspektům problematiky. Doktorská disertace, HAMU, Praha 2001.
Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.
Risinger, Karel: K otázce časového rozsahu skladeb. Hudební věda 1971, č. 2.
Tichý, Vladimír: Nauka o kinetické složce hudby jako vyučovací předmět. In: Čas v hudbě (Sborník referátů z konference SČSKU).
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha 1994, 2. vydání 2002
Tichý, Vladimír: Tektonická úloha kinetiky v Českých tancích Bedřicha Smetany. Hudební věda 1996/1, str. 4O-5O.
Tichý, Vladimír: Systematika hudební kinetiky jako součást teorie skladby. In: Musica Nova. JAMU, Brno 1997
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a zpracování a prezentace seminární práce k zadanému tématu přednášky
aktivity na přednáškách a seminářích
vypracování a prezentace semestrální práce
Poznámka
Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět hlavní)