Komorní hra - dechové kvinteto 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
198KHDK4 Z 14 2CT česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student má vynikající znalosti a dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru komorní hudby, precizně rozlišuje jednotlivé hudební styly, intenzivně buduje repertoár dechového kvinteta.

Osvojil si efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek komorního souboru.

Využívá svou představivost, intuici a emocionální porozumění, přemýšlí a pracuje tvořivě, flexibilně a adaptivně.

Rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.

Ovládá na vysoké úrovni vhodné prezentační a komunikační dovednosti ve všech aspektech své praxe a činnosti.

Zapojuje se a sdílí informace s odbornými i laickými hudebníky a publikem v širokém společenském spektru, má povědomí o individuálních a skupinových reakcích na tyto informace a je schopen reagovat přiměřeně.

Forma studia

cvičení

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

V rámci předmětu Komorní hra – dechové kvinteto 4 student působí v souboru ve složení: flétna, hoboj, klarinet, lesní roh a fagot. Cílem předmětu je rozvíjení dovedností z předchozích stupňů nástrojového studia, zaměření na souhru, homogenitu souboru, stylovou čistotu interpretace a teoretické i praktické rozšíření repertoáru. Pozornost je soustředěna na vypracování společného hudebního, artikulačního a rytmického cítění, intonaci, souhru, vzájemnou komunikaci, vyvážený zvuk souboru, vytváření společného hudebního pojetí určeného repertoáru.

Předmět přispívá k dokonalému zvládnutí principů komorní hry, postavených na výrazných tradicích české komorní hudby. Cílem je vysoká profesionalita a interpretační mistrovství hráčů jednotlivých nástrojů, dokonalé zvládnutí technické i umělecké problematiky studovaných děl. Dalším podstatným bodem výuky je soustavný rozvoj uměleckého partnerství jednotlivých členů ansámblu se zaměřením na spolehlivou a tvůrčí spolupráci v hledání jednotného interpretačního přístupu. Během studia předmětu se studenti seznámí se stěžejními dechovými kvintety českých i světových autorů, z nichž v každém semestru budou nejméně dva nastudovány ke koncertnímu provedení.

Tematické okruhy:

  1. Jednotný umělecký projev při interpretaci díla
  2. Typy komunikace při hře v komorním souboru
  3. Strukturování zkoušek komorního souboru
  4. Principy veřejné prezentace uměleckého výkonu v pozici komorního hráče
  5. Efektivní strategie vedení zkoušek komorního souboru
  6. Kritická sluchová analýza dosažitelných nahrávek studované skladby v podání jiných interpretů

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

HAAS, Pavel. Dechový kvintet, op. 10 (1929)

Doporučená literatura:

-partitury a nahrávky

Při volbě repertoáru se předpokládá individuální kreativní iniciativa studenta. Často je rozšířen o požadovaný repertoár pro různé interpretační soutěže v komorní hře na národní i mezinárodní úrovni.

Příklad repertoáru:

DANZI, Franz. Kvintet e-moll op. 67 č. 2

HAYDN, Joseph. Divertimento B-dur

IBERT, Jacques. Trois pièces brèves

MILHAUD, Darius. La Cheminée du Roi René

MUCZYŃSKI, Robert. Quintet for winds op. 45 (1988)

RÖSSLER-ROSETTI, František Antonín. Dechový kvintet Es-dur

TROJAN, Václav. Dechový kvintet, op. 8 (1937)

BARBER, Samuel. Summer music

FRANÇAIX, Jean. Quintette

HINDEMITH, Paul. Kleine Kammermusik op. 24, č. 2

KREJČÍ, Iša. Quintetto per stromenti a fiato (1964)

NIELSEN, Carl August. Dechový kvintet op. 43

RYCHLÍK, Jan. Dechový kvintet (1961)

SCHOENBERG, Arnold. Kvintet op. 26

STOCKHAUSEN, Karlheinz. Zeitmasse op. 5

VAČKÁŘ, Dalibor Cyril. Quintetto giocoso

Hodnoticí metody a kritéria

Atestace je udělena na základě aktivní účasti na odborných cvičeních, nastudování a provedení komorních skladeb v trvání minimálně 75 minut. Docházka min. 90 %.

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů