Komorní hra – jiné obsazení 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
198KHJO1 | Z | 14 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek komorního souboru.
Rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.
Realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Má vynikající dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru komorní hudby, precizně rozlišuje jednotlivé hudební styly, intenzivně buduje repertoár zvoleného komorního souboru.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V rámci předmětu Komorní hra – jiné obsazení 1 student působí v souboru jiného složení než Klavírní trio, Smyčcové kvarteto nebo Dechové kvinteto. Může se jednat např. o trio hoboj, klarinet a fagot, smyčcové trio či žesťový soubor nebo jinou sestavu. Důležité je, aby byl pro soubor dostatek originální literatury z různých stylových období, jako například pro trio ve složení klarinet, violoncello a klavír, a aby již měl soubor společnou koncertní historii.
Cílem předmětu je rozvíjení dovedností z předchozích stupňů nástrojového studia, zaměření na souhru, homogenitu souboru, stylovou čistotu interpretace a teoretické i praktické rozšíření repertoáru. Pozornost je soustředěna na vypracování společného hudebního, artikulačního a rytmického cítění, intonaci, souhru, vzájemnou komunikaci, vyvážený zvuk souboru, vytváření společného hudebního pojetí určeného repertoáru.
Předmět přispívá k dokonalému zvládnutí principů komorní hry, postavených na výrazných tradicích české komorní hudby. Cílem je vysoká profesionalita a interpretační mistrovství hráčů jednotlivých nástrojů, dokonalé zvládnutí technické i umělecké problematiky studovaných děl. Dalším podstatným bodem výuky je soustavný rozvoj uměleckého partnerství jednotlivých členů ansámblu se zaměřením na spolehlivou a tvůrčí spolupráci v hledání jednotného interpretačního přístupu.
Během studia předmětu se studenti seznámí se stěžejními komorními díly českých i světových autorů, z nichž v každém semestru budou nejméně dvě nastudována ke koncertnímu provedení.
Tematické okruhy:
- Zásady komorní hry
- Stěžejní díla komorního repertoáru pro zvolený komorní soubor – základní orientace v hudebních žánrech a formách komorní hudby
- Interpretační styly a tradice
- Principy hudebního frázování v různých typech repertoáru
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura: (příklad pro trio klarinet, violoncello a klavír)
BEETHOVEN, Ludwig van. Trio B-dur, op. 11
Doporučená literatura:
KRATOCHVÍL, Jiří. Dějiny a literatura dechových nástrojů. 2. přeprac. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2001. 193 s. ISBN 80-85883-74-0.
-partitury a nahrávky
Při volbě repertoáru se předpokládá individuální kreativní iniciativa studenta.
Příklad repertoáru:
BRAHMS, Johannes. Trio a-moll, op. 114
GLINKA, Michail. Trio Pathétique
MUCZYŃSKI, Robert. Fantasy Trio, op. 26, ISBN 9781598065190
ŠKROUP, František. Trio Es-dur, op.27
ZEMLINSKY, Alexander von. Trio d-moll, op. 3
Hodnoticí metody a kritéria
Atestace je udělena na základě aktivní účasti na odborných cvičeních, nastudování komorní skladby (skladeb) v trvání minimálně 45 minut a jejím provedení na zjišťovací zkoušce nebo koncertu. Docházka min. 90 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje