Divadlo v historii západní kultury 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201DVS1 ZK 2 2T česky zimní

Garant předmětu

Jitka GORIAUX PELECHOVÁ, Zuzana SÍLOVÁ, Milan ŠOTEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jitka GORIAUX PELECHOVÁ, Zuzana SÍLOVÁ, Milan ŠOTEK

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem předmětu je poskytnout studentům 1. ročníku herectví, režie a dramaturgie KČD a scénografie KS obraz základních tendencí divadla západní kultury v kontextu příběhu, ve kterém by měli nalézt i oni/y své místo; to současně předpokládá představení jednotlivých tendencí a jejich zápasů jako otevřeného dění, kde stejně důležitá jako fakta jsou otázky, které z nich vyplývají.

Výsledkem by měla být základní orientace v probíraných tendencích divadla západní kultury, kdy při výkladech nejde o historiografický postup od jednoho tématu totožného s příslušným historickým obdobím, ale o vhled do „celkového“ vývoje při probírání každého tématu. S tím souvisí zásadní vědomí spojitosti vývoje divadla s vývojem obrazu světa a obrazu člověka v západní kultuře a z jejího vědomí pramenící vědomí aktivní úlohy divadla a jeho možností. Úhel pohledu - s vědomím odpovědnosti k základnímu poslání výuky uměleckých oborů na KČD a KS – není teatrologický, ale dramaturgický.

Forma studia

Přednáška spojená s proseminářem.

Předpoklady a další požadavky

Úspěšně vykonaná přijímací zkouška.

Obsah kurzu

Předmět kombinující přednášku s proseminářem vychází ze základního předpokladu sepětí historie a teorie divadla s jeho „praktickým“ poznáváním, k němuž dochází i v dalších (především hlavních uměleckých) předmětech. Nejde tedy o přehled dat a jmen, ale především o studium konkrétních předloh či námětů odpovídajících různým tendencím západní činohry, k nimž zvolená témata poskytují základní orientaci:

  1. Zdroje a povaha západní kultury v perspektivě vzniku a podob divadla.
  2. Antická kultura a vznik divadla jako kulturní instituce: mezi rituálem a divadlem, mezi řeckými dionýsiemi a římským mimem, mezi náboženským prožitkem a zábavou.
  3. Staré Řecko a vznik dramatu.
  4. Křesťanství a západní divadlo mezi ikonoklasmem a slavností, vážností a smíchem, poučením a zábavou.
  5. Od středověkého blázna k Shakespearovu šaškovi a jeho dědicům.
  6. Shakespeare a obraz člověka v evropské kultuře.
  7. Italský vynález scénografie a směry novodobého evropského divadla.
  8. Barokní divadlo mezi scéničností a scénovaností.
  9. Komedie dell’arte a evropské divadlo mezi hereckou improvizací a psaným textem.
  10. Molière a cesta od mimu k novodobé komedii a od typu k charakteru.
  11. Zápas mimu s divadlem dramatu a osudy deklamačního divadla: Od francouzského klasicismu k osvícenství a od preromantismu k výmarskému klasicismu.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

Hry:

.

Přehled doporučené literatury k jednotlivým tématům zimního semestru 2019/2020:

I. Zdroje a povaha západní kultury v perspektivě vzniku a podob divadla

Hry:

Studie:

.

II. Antická kultura a vznik divadla jako kulturní instituce: mezi rituálem a divadlem, mezi řeckými dionýsiemi a římským mimem, mezi náboženským prožitkem a zábavou

Hry:

Encyklopedie:

Studie:

.

III. Staré Řecko a vznik dramatu

Hry:

Encyklopedie:

Studie:

.

IV. Křesťanství a západní divadlo mezi ikonoklasmem a slavností, vážností a smíchem, poučením a zábavou

Z her:

Studie:

.

V. Od středověkého blázna k Shakespearovu šaškovi a jeho dědicům

Z (Shakespearových) her:

Studie:

.

VI. Shakespeare a obraz člověka v evropské kultuře

Z (Shakespearových) her:

Studie:

.

VII. Italský vynález scénografie a směry novodobého evropského divadla

.

VIII. Barokní divadlo mezi scéničností a scénovaností

Hra:

Studie:

.

IX. Komedie dell’arte a evropské divadlo mezi hereckou improvizací a psaným textem

Hry:

Studie:

.

X. Molière a cesta od mimu k novodobé komedii a od typu k charakteru

Hry:

Studie:

.

XI. Zápas mimu s divadlem dramatu a osudy deklamačního divadla: Od francouzského klasicismu k osvícenství a od preromantismu k výmarskému klasicismu

Z her:

Studie:

Hodnoticí metody a kritéria

Zkouška se skládá:

  1. z písemné seminární práce na námět či téma, které si sami vyberete (epocha, pojem, problém, událost, oblast, autor, hra…) v rozsahu 3,5–5 ns (6000–9000 znaků), kterou odevzdáte nejpozději tři dny před ústní zkouškou,
  2. z ústního pohovoru – rozpravy nad písemnou prací a doplňujících otázek, zkoumajících znalost povinné literatury.

K ústní zkoušce dodejte i seznam doporučené literatury, kterou jste prostudovali (znalost povinné literatury se předpokládá).

Poznámka

Předmět vycházející z potřeb posluchačů a posluchaček s hlavním zájmem o činohru může sloužit i dalším katedrám, např. katedře scénografie, pokud o něj projeví zájem – možná právě proto, že zásadní úhel pohledu – i v tradici někdejších tak úspěšných přednášek prof. F. Götze – není teatrologický, ale dramaturgický.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost S201
Hallerův sál

(Karlova 26, Praha 1)

10:00–11:30
(paralelka 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
10:00–11:30 Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů