Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201EVT2 | Z | 2 | 3T | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Cílem předmětu je nejen obohacovat znalosti studentů a zprostředkovat jim určitý odraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.
Forma studia
Semináře, projekce, přednášky.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.
Obsah kurzu
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Letní semestr (3. r. H +1.mgr.r. R a D).
„Aplikovat kritické myšlení na fenomény moderního divadla“
První blok „Vznik a vývoj moderní evropské režie, dramaturgie a hereckého umění“
- Richard Wagner: první kroky k iluzivnímu realismu.
- Meiningenští: proč bylo herectví slabým článkem jejich tvorby?
- André Antoine: role jevištních adaptací románů pro vznik moderní režie.
- K. S. Stanislavskij x V. E. Mejerchold: neviditelná režie x divadelní divadlo.
- Západoevropská avantgarda a její odkaz: od Appiy a Craiga ke Kantorovi.
- Brechtův odkaz od 50. let po současnost: mezi formálním kánonem (Benno Besson: Kavkazský křídový kruh), společenskou kritikou (Peter Stein: Matka) a komentářem (Heiner Müller: Zadržitelný vzestup Artura Uie).
Druhý blok „Fenomény evropského divadla od 2. pol. 20. století“
- Činohra a hudba: hudební divadlo Christopha Marthalera a Mauricia Kagela.
- Činohra a tanec: od Kurta Joosse k Pině Bausch a Maguy Marin.
- Činohra a výtvarné umění: Klaus Michael Grüber a Eduardo Arroyo, Josef Nadj a Miguel Barcelo.
- Činohra a film: od Erwina Piscatora ke Katie Mitchell.
- Postdramatické jeviště: sborové divadlo Einara Schleefa.
- „Návrat“ realismu? Divadlo Thomase Ostermeiera.
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura bude určována podle probíraného tématu.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie činoherního divadla v angličtině (M.A.) (povinný předmět)