Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201EVT2 Z 2 3T anglicky, česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Cílem předmětu je nejen obohacovat znalosti studentů a zprostředkovat jim určitý odraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.

Forma studia

Semináře, projekce, přednášky.

Předpoklady a další požadavky

Úspěšné složení bakalářské zkoušky (u režisérů a dramaturgů) u herců zkoušky postupové.

Obsah kurzu

Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce. Výchozím materiálem jsou především video záznamy zahraničních inscenací, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty. Letní semestr (3. r. H +1.mgr.r. R a D).

„Aplikovat kritické myšlení na fenomény moderního divadla“

První blok „Vznik a vývoj moderní evropské režie, dramaturgie a hereckého umění“

  1. Richard Wagner: první kroky k iluzivnímu realismu.
  2. Meiningenští: proč bylo herectví slabým článkem jejich tvorby?
  3. André Antoine: role jevištních adaptací románů pro vznik moderní režie.
  4. K. S. Stanislavskij x V. E. Mejerchold: neviditelná režie x divadelní divadlo.
  5. Západoevropská avantgarda a její odkaz: od Appiy a Craiga ke Kantorovi.
  6. Brechtův odkaz od 50. let po současnost: mezi formálním kánonem (Benno Besson: Kavkazský křídový kruh), společenskou kritikou (Peter Stein: Matka) a komentářem (Heiner Müller: Zadržitelný vzestup Artura Uie).

Druhý blok „Fenomény evropského divadla od 2. pol. 20. století“

  1. Činohra a hudba: hudební divadlo Christopha Marthalera a Mauricia Kagela.
  2. Činohra a tanec: od Kurta Joosse k Pině Bausch a Maguy Marin.
  3. Činohra a výtvarné umění: Klaus Michael Grüber a Eduardo Arroyo, Josef Nadj a Miguel Barcelo.
  4. Činohra a film: od Erwina Piscatora ke Katie Mitchell.
  5. Postdramatické jeviště: sborové divadlo Einara Schleefa.
  6. „Návrat“ realismu? Divadlo Thomase Ostermeiera.

Doporučená nebo povinná literatura

Literatura bude určována podle probíraného tématu.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů